Lululemon Athletica nam het rigoureuze besluit om klanten te weren die items doorverkopen op eBay en andere handelssites. Inmiddels heeft de Canadese yoga- en sportkledingverkoper het besluit deels teruggedraaid: doorverkopen mag, binnen bepaalde grenzen.
Lululemon Athletica was het beu dat klanten partijen kleding bestelden om ze vervolgens tegen hogere prijzen te slijten op eBay en andere sites. Het bedrijf zorgde er via IP-bans voor dat ook onschuldigde klanten werden geweerd, waarna een storm van online protest ontstond.
Excuses
Lululemon heeft zijn fout inmiddels erkend en de meeste blokkades opgeheven. ‘We looked into it and realized that we had indeed gone too far and have taken steps to fix it as quickly as possible’, verontschuldigde communicatietopvrouw Therese Hayes zich onlangs in een e-mail aan klanten.
Beleid gewijzigd
Het beleid rondom doorverkopen op Lululemon.com is inmiddels gewijzigd, rapporteert Bloomberg. Het komt er op neer dat individuele klanten een broek of shirt gewoon op marktplaatsen kunnen doorverkopen als ze dat willen. Het bedrijf blijft scherp op professionele partijen die collecties opkopen en doorverkopen of die nepartikelen in omloop brengen.
Waardering omlaag
Lululemon beschikt over een bestand van zo’n tweehonderd winkels in Noord-Amerika en het verkoopt (ook daarbuiten) online. Door afnemend online bezoek en de stroom aan negatief commentaar in de afgelopen periode, wordt het bedrijf door analisten minder gewaardeerd. ‘Has Lululemon lost its allure?’, kopt de Financial Post vandaag bijvoorbeeld.
Nike en Adidas
Op ons continent proberen sportmerken Nike en Adidas ook te verhinderen dat hun producten op marktplaatsen worden aangeboden. Zij richtten zich niet op consumenten, maar op professionele resellers van hun merken in Duitsland. Het Bundeskartellambt, dat waakt over eerlijke concurrentie bij onze oosterburen, heeft de verkoopverboden in onderzoek.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Lululemon stelt beleid voor online doorverkopen bij
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.