Twinkle | Digital Commerce

Zalando bezorgt producten die niet in eigen shop zijn besteld

2019-08-19
1000562
  • 1:35

Zalando gaat in Parijs producten die besteld zijn in de webshop van adidas dezelfde dag bezorgen. Het is voor het eerst dat de e-tailer bestellingen van andere shops op die manier bezorgt.

Dat laat het bedrijf weten in een persbericht. Voor Zalando is dit een verdere uitbreiding van zijn platformstrategie. Het bedrijf heeft al een partnerprogramma, waarop aanbieders hun assortiment in de shop van de nummer 3 van de Twinkle100 kunnen aanbieden. Ook heeft het bedrijf een ‘Connected Retail’-netwerk, waarbij retailers vanuit fysieke winkels Zalando-orders leveren. De vestiging van Marc O’Polo in Den Haag is de eerste Nederlandse retailer die dit gaat doen.

Met de proef in Frankrijk werkt dat dus precies omgekeerd. Zalando gaat hiermee voor het eerst producten die niet besteld zijn in zijn eigen shop bezorgen. ‘Het is een win-winsituatie voor ons’, aldus senior vice president Jan Bartels tegen Reuters. ‘Het verhoogt de dichtheid van leveringen als je de volumes van verschillende kanalen combineert en bundelt.’

De pilot ging begin deze maand van start en duurt zes tot twaalf maanden. Volgens het bedrijf hebben merkpartners op deze manier meer opties om van het Zalando-platform gebruik te maken. Klanten van adidas hebben inmiddels de eerste bestellingen al ontvangen. Ze krijgen deze dezelfde of volgende dag thuisbezorgd, binnen een bezorgperiode van twee uur.

‘Meer multichannel modellen voor ZFS partners’

Zalando levert dus al wat langer bestellingen van merkpartners, middels Zalando Fulfilment Solutions (ZFS), maar die verkopen dat wel op het platform van de kledingaanbieder. Daar zijn ondertussen al meer dan honderd merkpartners bij aangesloten. ‘In Parijs testen we met een niet-ZFS partner’, aldus Bartels. ‘We zien veel potentie om de multichannel benadering te testen met merken die al delen van hun assortiment bij ons opslaan. Door ons sterke Europese logistieke netwerk open te stellen voor onze partners, profiteren ze van onze logistieke expertise en werken we efficiënter samen.’