Twinkle | Digital Commerce

Affiliate.labs maakt Nederlandse entree met conversieattributiemodel

2017-05-27
180101

Het Duitse Affiliate.labs presenteert zich in de Benelux als affiliatenetwerk annex technologiepartij voor online adverteerders. ‘Beloning vindt plaats op basis van de werkelijke bijdrage van een publisher in het aankooptraject’, is de belofte.

Affiliate.labs uit München wordt in de lage landen vertegenwoordigd door online marketingbureau FairEtail. Volgens Erik Bouman, countrymanager Nederland van dat bedrijf, speelt de nieuwkomer in op de ‘behoefte aan meer inzicht in de customer journey en een beter afrekenmodel binnen affiliatemarketing’.

Evenredige beloning
Affiliate.labs biedt een alternatief voor afrekening op basis van last cookie counts, waarvan volgens Bouman ‘iedereen inmiddels wel beseft dat hierbij vaak niet de juiste partij wordt beloond’. Hij geeft aan dat adverteerders al langer bezig zijn met het analyseren van de toegevoegde waarde van de diverse online marketingkanalen. ‘Maar de grote uitdaging was tot op heden om deze inzichten direct met de publishers te delen en te vertalen naar een evenredige beloning voor alle betrokken partijen.’ Bouman wijst in dit licht op Wehkamp.nl, dat kortingssites ruim een half jaar geleden in de ban deed.

Dashboard
Affiliate.labs, dat onder andere samenwerkt met online spaarprogramma’s en verstrekkers van dynamische kortingscodes, biedt adverteerders een dashboard om hun sales te volgen. Het traject voorafgaand aan iedere individuele verkoop wordt gevisualiseerd en aangegeven wordt welke publishers in aanmerking komen voor een vergoeding.

Betaling per conversie
Het businessmodel van affiliate.labs houdt het midden tussen dat van een technology provider en dat van een affiliatenetwerk’, laat Bouman weten. Adverteerders betalen ‘in principe’ geen percentage over de uitbetaalde commissies, maar ze worden afgerekend op het aantal conversies dat door het platform wordt gemeten en beoordeeld. In Nederland behoren Pabo en verzekeraar Brand New Day tot de eerste lokale adverteerders. Op de klantenlijst staan ook multinationals als Thomas Cook, audiofabrikant Teufel en online kledingverkoper Happysize.
 
Lees ook: Gedragscode voor ontdubbeling en conversieattributie (12 februari 2014)