Het Britse affiliatenetwerk MoreNiche heeft een tool ontwikkeld waarmee behalve de laatst verwijzende site ook de ‘first click referrer’ een vergoeding opstrijkt. De door het bedrijf als revolutionair bestempelde feature ging deze week live.
Nog altijd krijgt doorgaans alleen de laatste verwijzer naar een converterende site een beloning volgens het principe ‘last cookie counts’, hoewel deze wijze van conversieattributie al lange tijd ter discussie staat. Ook in Nederland en dan met name waar het gaat om kortingsites.
MoreNiche morrelt niet aan het basisprincipe, maar keert behalve aan de laatste verwijzer een vergoeding uit aan affiliates die aan het begin hebben gestaan van een traject dat uiteindelijk leidde tot een aankoop of bijvoorbeeld een online-aanmelding. Het netwerk visualiseert het model als volgt:
In een video biedt MoreNiche meer uitleg.
Ook tussenschakels kunnen via de split commissions feature een fee ontvangen, belooft MoreNiche op zijn site. Vraag die daar onbeantwoord blijft is hoe het netwerk een en ander technisch regelt.
In een affiliate rijke markt - de UK -, waar ze verder zijn dan NL en waar dus ook een groter aantal van de websites zich bezig houdt met affiliate marketing praten we over een gemiddeld aantal 'involved' affiliates per sale van 1,2 tot 1,3. ( zelfs 60%+ van de totale sales vindt plaats via één enkele affiliate. ) Deze cijfers brengen het geheel wellicht wat meer in perspectief, al helemaal omdat het ook nog eens gaat over een (overall) matige verdeling tussen first / last cookie. Dit zou dan ook geen groot discussiepunt hoeven te zijn aangezien het de markt niet zo groot als verwacht zal beinvloeden. Ontwikkelingen op het gebied van professionalisering in de vorm van een PAN en betere Codes of Conduct zijn wellicht voor de ontwikkeling van de markt veel interessanter.
Zelf ben ik niet van mening dat er een model bestaat dat 'alle' adverteerders zouden moeten gebruiken. De split commission mogelijkheden zou uiteindelijk wel aan adverteerders die hier behoefte aan hebben aangeboden moeten kunnen worden. Iedere adverteerder moet zijn eigen weg bepalen binnen de affiliate marketing en op basis van added value zijn affiliates benaderen.
Een betere oplossing zou wellicht zijn om te 'meten' waar alle clicks van sales plaatsvinden en vervolgens op basis van deze gegevens (en wat gezond verstand) te bepalen in hoeverre al deze affiliates meerwaarde leveren ( en kunnen leveren ) voor jou als adverteerder.