Twinkle | Digital Commerce

Affiliatenetwerken presenteren gedragscode voor ontdubbeling en conversieattributie

2017-05-27
530339

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) introduceert een gedragscode voor het ontdubbelen van transacties en conversieattributie. In de regels staat onder meer dat adverteerders van tevoren moeten aangeven hoe en onder welke voorwaarden ze ontdubbelen.

De nieuwe gedragscode (pdf) is opgesteld en ondertekend door PAN-leden Affiliate4you, Affilinet, Daisycon/Paxz, Tradedoubler en Zanox. De regels ‘moeten voor transparantie en fair play zorgen als het gaat om het meten, ontdubbelen en toewijzen van transacties door adverteerders aan publishers’, laat de belangenclub weten. De affiliatemarketingbranche moet daar als geheel van profiteren.

Ontdubbelen
Op basis van no cure nog pay krijgen affiliate-adverteerders doorgaans de kans om geregistreerde transacties achteraf te keuren. Als blijkt dat een doorverwezen webshopper een product heeft teruggestuurd of als een enkele transactie bij verschillende netwerken wordt gemeten, kunnen adverteerders transacties ‘ontdubbelen’, waardoor ze geen commissie verschuldigd zijn.

Techniek en voorwaarden
Het PAN wil dat er meer duidelijk komt over hoe en waarom adverteerders transacties afwijzen. ‘Het zou contraproductief zijn als publishers niet op juiste wijze beloond worden voor hun promoties’, motiveert voorzitter Lauri Koop (Zanox). ‘Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat adverteerders van tevoren aangeven met welke techniek en onder welke voorwaarden zij ontdubbelen.’ De gedragscode schrijft voor dat adverteerders verplicht zijn dit te communiceren. Koop: ‘Publishers kunnen daardoor bewust beslissen of zij een adverteerder onder deze voorwaarden willen promoten.’

Fouten in conversieattributie
Het PAN staat positief tegenover conversieattributie, waarbij meerdere publishers per transactie worden beloond voor hun bijdrage. Tegelijkertijd constateert de belangenclub dat conversieattributie in veel gevallen ‘nog niet correct’ wordt toegepast, onder andere door onervarenheid of technische beperkingen. ‘De gevolgen zijn ingrijpend voor publishers’, aldus het PAN.  ‘Te denken valt aan onjuiste ontdubbeling en onterechte afkeur van transacties waardoor zij niet worden beloond voor hun bijdrage aan een transactie.’

Topsport
Met de gedragscode komt het PAN naar eigen zeggen een groeiende markt tegemoet, die behoefte heeft aan heldere richtlijnen; door meer duidelijkheid over de spelregels te verschaffen, weten adverteerders, publishers en netwerken vooraf waar ze aan toe zijn. ‘Het correct meten van transacties om ze daarna toe te wijzen aan de juiste publishers is een technische uitdaging', aldus Koop. 'Het is de laatste jaren zelfs lastiger geworden door het gebruik van steeds meer browsers, plugins en devices. Goed meten en toewijzen is in feite topsport.'