Online ondernemingen moeten het hebben van vindbaarheid. Ze optimaliseren hun websites, adverteren in AdWords en spelen bewust in op spelfouten. Of ze zetten domeinnamen met handels- en merknamen in. Hoe ver mag een onderneming gaan om verkeer af te vangen?
Tekst: Charlotte Meindersma
Er bestaat geen specifieke wet met betrekking tot domeinnamen. Dat wil niet zeggen dat ze vogelvrij of wetteloos zijn; er zijn weldegelijk regels over het gebruik en de registratie.
Domeinnaamkaping
Domeinnamen mogen in principe vrij geregistreerd worden. Geen regels die dit tegenhouden. Tenzij het een zogenaamde registratie te kwader trouw is. Dan is er sprake van een onrechtmatige daad. Dat kan het geval zijn als iemand die weet dat een andere partij een bepaalde domeinnaam wel graag zou willen hebben, de domeinnaam koopt om deze vervolgens voor veel geld aan de andere partij te kunnen verkopen. Bijvoorbeeld een merk uit Duitsland waarvan het vermoeden bestaat dat het naar Nederland willen komen. Een andere partij kan met opzet de bijbehorende .nl-domeinnaam registreren, maar verder niet zelf gebruiken, met de bedoeling deze later aan het Duitse merk voor veel meer geld te verkopen. Dat heet domeinnaamkaping.
Aanhaken bij merken
Merkenrecht beschermt tegen verwarring. Merknamen mogen daarom wel op een eerlijke manier gebruikt worden, maar niet enkel om mensen te lokken met die merknaam. Wat zijn de grensgevallen? Merken in domeinnamen gebruiken mag vaak wel, maar het is niet per definitie toegestaan. Webwinkels die nu eenmaal een bepaald merk voeren, mogen dat best in hun domeinnaam opnemen. Bijvoorbeeld: Duplospeelgoed.nl voor een webwinkel die veel Duplo verkoopt. Wat ze echter niet mogen doen is zich voordoen als officiële dealer van het merk in advertenties en op de website, als ze dat niet zijn. Dus niet: Deduplowinkel.nl, maar wel: Duplowinkel.nl, dat leidt naar speelgoedwinkel Willemsen.
Als speelgoedwinkel Willemsen Duplo verkoopt, mag het bedrijf daarmee ook adverteren. Willemsen mag zich alleen nog steeds niet anders voordoen dan hij is. Is hij geen officiële dealer en niet door Duplo als specialist uitgeroepen, dan mag hij dat niet zomaar in de advertentie gebruiken. Winkels die geen Duplo verkopen, maar namaakspul, mogen het woord Duplo niet opnemen in advertenties of domeinnamen.
Doorlinken en redirects
Merkenrechten beschermen tegen verwarring en handelsnaamrecht beschermt tegen gelijkende namen in dezelfde branche en dezelfde regio. Een domeinnaam mag deze rechten niet in de weg zitten. Kort door de bocht gezegd mag een domeinnaam niet voor verwarring zorgen. Dit houdt in dat bezoekers aan de domeinnaam en inrichting van de website moeten kunnen zien op welke website ze terecht zijn gekomen. Gebruik maken van tikfouten en gelijkende namen mag wel, zolang daardoor geen verwarring ontstaat.
Praktijkvoorbeeld: de ene website heeft de handelsnaam en het domeinnaam Taartenwinkel.nl. GefeliciTAART gebruikte de domeinnaam Taartwinkel.nl om door te linken naar Gefelicitaart.nl. Het domein Taartwinkel.nl wordt, net als overigens een hoop andere domeinnamen, enkel gebruikt om op deze manier meer bezoekers te krijgen. Omdat het een eenvoudige redirect is komen bezoekers meteen terecht op GefeliciTAART, waardoor er geen verwarring ontstaat over de site waarop ze terecht zijn gekomen en de onderneming daarachter. Geen verwarring, dus is het toegestaan.
Landingspagina’s
Landingspagina’s kunnen een handige functie hebben, omdat mensen hierdoor direct op de juiste plek terechtkomen. Een landingspagina kan echter ook zo ingericht worden dat er verwarring ontstaat. In het laatste geval mag de combinatie met een domeinnaam die lijkt op een bestaande handelsnaam niet gebruikt worden voor deze landingspagina. De domeinnaam Fusionwok-enschede.nl is een voorbeeld dat op het randje van wel en niet toegestaan balanceert. De domeinnaam blijft in beeld en de website toont enkel het logo van Thuisbezorgd.nl Dat kan betekenen dat Fusionwok Enschede het liefst bestellingen ontvangt via Thuisbezorgd.nl en gewoon niet zo goed is in het bouwen van een mooie website, maar de site zou ook door Thuisbezorgd.nl zelf aangemaakt kunnen zijn om bezoekers af te vangen.
Vervolgens blijkt er ook een Fusionwokenschede.nl (zonder streepje) te bestaan, een website ‘powerd by Just Eat’. Als Just Eat deze website uit eigener beweging heeft gemaakt, zonder overleg met de eigenaren van Fusion Wok Enschede, zijn ze in overtreding. Het lijkt er immers op dat het om de site van de onderneming zelf gaat. Het zou natuurlijk net zo goed kunnen zijn dat Just Eat een goede aanbieding heeft voor zijn klanten om goedkoop een eenvoudige website te laten maken. Dat is wellicht beter voor de reputatie van Just Eat en dan heeft het bedrijf nog extra controle over de gewenste vindbaarheid ook.
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Domeinnamen als klantmagneet
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.