Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor meer webwinkelrendement

2017-11-09
180101
  • 2:32

Voor een online optimalisatiespecialist is het moment waarop hij bij een nieuwe klant voor het eerst naar de online activiteiten en het bezoekersgedrag mag kijken een heuglijke gebeurtenis. Waar liggen de quick wins? Waar kan direct het verschil worden gemaakt? Als Ton Wesseling terugdenkt aan die eerste momenten vallen hem een aantal terugkerende zaken op. Van daaruit geeft hij 5 tips die altijd zorgen voor succes.

Tekst: Ton Wesseling

Tip 1: eenvoudige navigatie
De eerste blik op de homepage van een webwinkel leert vaak dat er te veel informatie en te veel klikmogelijkheden worden aangeboden. Als daarna de cijfers ook nog aangeven dat niet meer dan 20 procent van de links zorgen voor 80 procent van de kliks, dan blijkt er te weinig focus te zijn. Vraag eens aan uw bezoekers waar ze echt voor komen en bied alleen die navigatie en content aan. U zult zien dat het effect heeft.

Tip 2: interne zoekmachine
Als u minder klikmogelijkheden - oftewel meer focus - biedt, dan wordt uw zoekbox belangrijker. Als een bezoeker niet direct kan vinden wat hij zoekt, dan is hij immers geneigd de zoekbox te gebruiken. Analyseer waar uw bezoekers naar zoeken, bied resultaten aan op pagina's waar nu niets wordt gevonden of niet wordt doorgeklikt. Maar begin vooral met directe feedback (het tonen van resultaten terwijl een bezoeker een zoekwoord typt). Dit kan tientallen procenten rendement schelen bij bezoekers die uw interne zoekmachine gebruiken.

Tip 3: vertrouwen
Waarom zou iemand een product kopen bij webwinkel waar hij niets kan vinden over het bedrijf achter de website en/of de personen achter het bedrijf? De kans is dan groot dat een consument er alleen maar koopt als hij het bedrijf en/of de mensen erachter al persoonlijk kent. Vertel uw verhaal om ook nieuwe klanten binnen te halen. Wie bent u? Wat is uw drijfveer? Waarom doet u dit? (Her)kennen geeft vertrouwen en dat verhoogt het rendement gigantisch.

Tip 4: visuele productherkenning
Kijk eens naar uw eigen bestelpagina's. Het product zit in uw winkelwagen en u wilt gaan afrekenen. Is dit bij u ook die kille omgeving waar elke associatie met het product dat u wilt gaan kopen verdwenen is? Als u - terwijl uw klant gaat betalen - laat zien waarvoor hij ook alweer betaalt, dan is de motivatie veel hoger om niet af te haken in het koopproces.

Tip 5: bedankt/bon voor volgende aankoop
Laat zien hoe blij u bent met een kopende bezoeker. Dank uitgebreid voor de aankoop en vertel dat u in de zending een tegoedbon stopt voor een volgende aankoop. Verleid bezoekers tot een microconversie (nieuwsbrief, Facebook-like etc.) waarmee ze een kortingsbon kunnen verdienen (die ze bijvoorbeeld aan vrienden kunnen geven). Zorg dat uw klanten na de aankoop ook nog van u blijven houden en dat ze worden verrast door uw extra aandacht!


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2014.

Foto: Young businessman running fast on a countryside road, Shutterstock.