Het gebruiken van een website met .shop, .online en .fun als extensie wordt steeds populairder. De populariteit van de bekende extensie .nl zwakt steeds verder af.
Dat blijkt uit een onderzoek van webhostingbedrijf Hostnet. Zo nam het afgelopen jaar het aantal domeinnamen die op .nl eindigen nog wel toe met 1,3 procent. En hoewel dat meer is dan een jaar ervoor is dit volgens Hostnet aanzienlijk minder dan in het verleden. ‘Als je kijkt naar het aantal .nl domeinnamen in de afgelopen acht jaar, zie je duidelijk dat de groei afvlakt’, stelt Bas Schouten van Hostnet.
De domeinnamen die op .shop, .online en .fun eindigen worden dus steeds populairder. Websitenamen die eindigen op .fun namen vorig jaar met 212,8 procent toe, vergeleken met het jaar ervoor. Ook de extensies .shop (3,9 procent) en .online (34,3 procent) namen fors toe.
Die verschuiving is logisch, omdat veel domeinnamen bij de bekende extensies als .nl en .com niet meer beschikbaar zijn. De verwachting is dan ook dat de nieuwe extensies in de toekomst steeds vaker terugkomen. Schouten: ‘De kans is groter dat ondernemers met nieuwe extensies een domeinnaam registreren die korter, relevanter en herkenbaarder is.’
"Dat blijkt uit een onderzoek van webhostingbedrijf Hostnet..." dit is er wel weer 1 in het kader van: wij van wc eend adviseren wc eend.... ze hebben er belang bij dat meer mensen nieuwe extenties gaan registreren dus fabriceren ze een onderzoeksresultaat waaruit blijkt dat meer mensen die extenties zouden gaan gebruiken zodat hopelijk ook echt daadwerkelijk gaan registreren.
En voor dezelfde (al bestaande) domeinnamen, maar dan eindigend op een .nl of .com extensie is het ook niet zo gunstig.
Momenteel zijn er 586k domeinregistraties op .fun domein, een jaar geleden dus 265k. Alleen al van de .nl extensie zijn er 5,8 miljoen domeinnamen. Procentuele groei verteld niet altijd het hele verhaal.