Twinkle | Digital Commerce

Voorkom dat uw algemene voorwaarden nutteloos worden

2017-05-27
180101
  • 3:26

Algemene voorwaarden worden vaak niet goed ter hand gesteld, waardoor ze nooit geldig zijn geweest. Dat is niet alleen zo bij kleine en startende webwinkels, maar ook bij grote, bekende webwinkels met keurmerken. Zonde!

Tekst: Charlotte Meindersma

Is dit nieuw? Nee, maar juristen, ACM en consumentenbelangengroepen letten er steeds beter op. Daarmee wordt de kans op problemen veel groter. Hoe doet u het dan wel goed?

Ter hand stellen
Ter hand stellen is eigenlijk niets meer dan overhandigen. In de digitale wereld mag dat ook op een digitale wijze. Algemene voorwaarden niet ter hand gesteld? Dan zijn ze ook niet geldig. Ter hand stellen moet op de juiste manier. Allereerst moeten de voorwaarden op tijd ter hand gesteld worden. Dat wil zeggen: nog voor de koop definitief is. Ook moeten algemeen voorwaarden normaal leesbaar zijn. Daarnaast moeten ze op een juiste manier ter hand gesteld worden. Dat kan door een directe link en er voor te zorgen dat de voorwaarden gedownload kunnen worden.

Tijdig ter hand stellen
U kunt op verschillende momenten de algemene voorwaarden ter hand stellen. Het is prima om ze op uw website te hebben staan, dan zijn ze altijd beschikbaar. Dan zijn ze ook altijd tijdig ter hand gesteld, toch? Zo eenvoudig werkt het helaas niet.

Waar het om gaat is dat de algemene voorwaarden onderdeel moeten worden van de overeenkomst. Net zoals u met uw klant afspraken maakt over het product, de prijs die zij er voor betalen en wanneer u het product zult leveren, zo spreekt u ook af dat u algemene voorwaarden hanteert die de consument zal moeten accepteren. Het is daarom belangrijk om de voorwaarden tijdens het bestelproces aan de consument aan te bieden. Zolang u de voorwaarden maar aanbiedt voor de consument op de koop of betaalknop heeft geklikt, zit u wel goed. Bijvoorbeeld in het winkelmandje, vlak voor gegevens ingevoerd moeten worden of in de overzichtspagina vlak voor de bestelling definitief is.

Normaal leesbaar
Welke computer, tablet, smartphone en browser de consument ook gebruikt, de algemene voorwaarden moeten leesbaar zijn. Algemene voorwaarden in een Flash-animatie zijn dus niet zo’n succes. Überhaupt is een filmpje niet handig, aangezien niet iedereen even snel leest. Letters moeten ook groot en contrastrijk genoeg zijn. Het wil ook zeggen dat ze normaal vindbaar moeten zijn. De algemene voorwaarden mogen geen vreemde naam hebben of ergens verstopt staan.

Voorwaarden als link en pdf
Consumenten moeten de mogelijkheid hebben de algemene voorwaarden te lezen voor ze er mee akkoord gaan. De voorwaarden zelf in de overzichtspagina plakken is natuurlijk niet ideaal. U mag daarom een link naar de voorwaarden plaatsen, zolang de link maar duidelijk is. Consumenten moeten aan de link kunnen zien dat ze door daar op te klikken bij de algemene voorwaarden terechtkomen. Kortom: het moet duidelijk zijn dat het een klikbare link is, door bijvoorbeeld de andere kleur en een lijn eronder, maar een button ervan maken mag uiteraard ook. Het moet dus duidelijk zijn dat de link of knop leidt naar de algemene voorwaarden. Daar moet de consument de algemene voorwaarden kunnen lezen. De algemene voorwaarden moeten echter ook eenvoudig digitaal opgeslagen kunnen worden, bij voorkeur als een bestand dat voor iedereen te lezen is. Meest gebruikelijk is het pdf-formaat. Daar zou u eigenlijk bij moeten melden dat daar een Adobe reader voor nodig is en waar deze gedownload kan worden, maar als u dat niet doet zal dat geen groot probleem opleveren.

Gevolgen als u dit niet doet
U heeft uw algemene voorwaarden uiteraard zorgvuldig samengesteld of samen laten stellen. U heeft daar regels in opgenomen over hoe u bepaalde zaken wilt regelen, mocht dat nodig zijn omdat er iets is misgegaan. U wilt dus een beroep kunnen doen op deze algemene voorwaarden.

Stelt u de algemene voorwaarden niet op de juiste manier ter hand, dan zijn ze niet van toepassing op de koop en kunt u geen beroep meer doen op de algemene voorwaarden, wanneer dat nodig is. Veel consumenten zullen zich laten overbluffen door u, als webwinkelier. Vergeet echter niet dat consumenten steeds mondiger worden en steeds beter op de hoogte zijn van hun rechten. Dat betekent dat u ook zorgvuldiger zult moeten zijn in het toepassen van deze wet- en regelgeving.

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints. Meer artikelen van haar hand vindt u hier.