Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas zorgt voor ons holiday shopping season

2017-11-08
180101
  • 2:08

Cyber Sint geeft online aanmerkelijk meer uit dan vorig jaar. Het verschil is vergelijkbaar met de extra omzet die Amerikaanse webwinkeliers boekten op Black Friday en Cyber Monday, piekdagen in het holiday shopping season.

Cyber Sint gaf in de afgelopen weken 20 procent meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat laat zich goed vergelijken met de online groeipercentages die verschillende onderzoekspartijen hebben gecommuniceerd over Black Friday, de dag na Thankgsgiving in de VS, en over Cyber Monday.

Onderzoek
Vanochtend maakte Thuiswinkel.org in het nieuwe distributiecentrum van PostNL in Waddinxveen de finale online cijfers van Cyber Sint bekend. Tussen 1 november en 5 december wordt er voor 225 miljoen euro extra omzet genoteerd bij webwinkels. Dat is zoals gezegd maar liefst 20 procent meer dan in 2012, toen er voor 187 miljoen euro extra omzet bij webwinkels werd geboekt in dezelfde periode. Ten opzichte van een gewone week in 2013 is er in deze Sinterklaas periode zelfs 47 procent meer omzet. Een en ander blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over de Sinterklaasaankopen 2013. Bekijk hier de infographic (pdf).

Topdag voor PostNL
We zien overigens dat extra omzet voor de online winkeliers dankzij Sinterklaas jaar op jaar toeneemt. Boekten ze vorig jaar nog 42 procent extra omzet per week, dit jaar ligt de online omzet gemiddeld 47 procent hoger dan een gewone weekomzet. De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor Sinterklaas lag op 140 miljoen euro. PostNL bezorgt deze weken 45 procent meer pakketten ten opzichte van een gemiddelde bezorgweek door het jaar heen. Gisteren gingen er op de topdag voor PostNL zo’n 730.000 pakketjes door de verschillende distributie- en sorteercentra. Ook op maandag kende PostNL al een piek, want het levert sinds korte tijd ook op zondag bestelde pakketjes op maandag keurig af.

Blak Friday en Cyber Monday
In absolute zin kan Cyber Sint natuurlijk niet op tegen online uitgaven van Amerikanen op Black Friday en CyberMonday. Op Black Friday, de dag na Thanksgiving, stegen de online omzetten met 15 procent naar een record van 1,2 miljard dollar. De omzet in de traditionele detailhandel daalde daarentegen met 2,9 procent naar 57,4 miljard dollar, aldus een survey van de Nationale Retail Federation.

Op CyberMonday, afgelopen maandag, stegen de online sales met 21 procent ten opzichte van 2012, volgens IBM. Opvallend daarbij is het gegeven dat mobiele apparaten goed waren voor 32 procent van de webwinkelbezoeken, een stijging van 45 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Trots
Al met al komen de Amerikaanse groeicijfers aardig overeen met de Nederlandse cijfers voor online Sinterklaas aankopen. Mogen we best trots op zijn.