Twinkle | Digital Commerce

'Coolblue sieraad voor Nederland'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:42

Pieter Zwart van Coolblue is opnieuw in de prijzen gevallen. Op een evenement van Management Team werd hij uitgeroepen tot GameChanger van het Jaar 2013. De jury onder leiding van Willem Vermeend noemde zijn bedrijf ‘een sieraad voor het land’.

Zwart is oprichter en CEO van Coolblue, de nummer 5 van de Twinkle100 en drie van de afgelopen vier jaar verkozen tot ‘Beste webwinkel van Nederland’ bij de Thuiswinkel Awards. Coolblue mocht ook de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ al voeren (Dutch BI Award 2012) en Zwart zelf was een jaar lang ‘Leading Online Entrepreneur of the Year’ (LOEY Award 2012).

GameChanger van het Jaar
Gisteren werd Zwart in Amsterdam uitgeroepen tot GameChanger van het Jaar 2013, een prijs van Management Team voor ‘personen die met hun bedrijf een volledig nieuw speelveld definiëren’ (zie de 50 genomineerden). De eerste titel was vorig jaar voor Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg.

Brutaal met visie
Het oordeel van de jury, in de woorden van voorzitter en voormalig minister Willem Vermeend: 'Coolblue is een ongelofelijk mooi bedrijf, een sieraad voor dit land. Het is een brutaal bedrijf met een visie, alles zit erin.' Zwart droeg de prijs op aan zijn collega Nick Lenten, 'de enige directeur tevreden klanten van Nederland'.

Miljardenbedrijf
In een interview met Management Team zegt Zwart dat de omzet van Coolblue dit jaar zal uitkomen op ‘bijna 250 miljoen euro omzet’, tegenover 168 miljoen euro vorig jaar. Als het bedrijf met 40 procent per jaar blijft groeien, dan komt een omzet van 1 miljard in beeld voor 2017. ‘Misschien duurt het nog vijf jaar, misschien nog zes jaar, maar uiteindelijk zullen we er komen’, zegt de directeur.

Stapjes
Gevraagd naar zijn doel voor de komende jaren antwoordt Zwart: 'Coolblue is elke dag bezig om een klein beetje beter te worden. Dat doen we met grove en kleine stapjes. We zullen nieuwe productgroepen beginnen, de websites beter maken en misschien ook een steeds betere logistieke propositie krijgen. En we zullen steeds groter worden.'