Twinkle | Digital Commerce

Adobe: 10 procent uitgaven Cyber Monday op iPad

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27

De iPad tekende op Cyber Monday voor 10,1 procent van alle webaankopen, heeft Adobe al vroeg becijferd. Volgens de softwaremaker kwamen de totale online retailbestedingen gisteren uit op 2,29 miljard dollar, 16 procent meer dan vorig jaar.

Uit de Adobe Digital Index 2013 blijkt dat vanaf Thanksgiving Day tot en met gisteren in totaal 7,4 miljard dollar online omzet is geboekt in de VS, 26 procent meer dan vorig jaar in dezelfde vijf dagen. Het bedrag staat ongeveer gelijk aan 10 procent van de totale Amerikaanse e-commerce bestedingen dit jaar.

Black Friday wint online terrein
Uit het bovenstaande valt op te maken dat Cyber Monday, hoewel de meest omzetrijke dag voor Amerikaanse online retailers, nog altijd aan relatief belang inlevert. Tegenover de 16 procent groei voor de afgelopen maandag staat 18 procent groei voor Thanksgiving Day en liefst 30 procent groei voor de Black Friday daarop.

In uren
Adobe peilde voor zijn rapportage honderden miljoenen bezoeken aan tweeduizend online retailers. Hieronder ziet u de omzetontwikkeling op de drie genoemde dagen in uren:

18 procent mobiel
Anders dan comScore, een bureau dat de Amerikaanse online bestedingen tijdens het holiday shopping season ook onderzoekt, neemt Adobe de mobiele bestedingen mee in zijn rapportage. Volgens het softwarebedrijf vond 18,3 procent van de online uitgaven gisteren plaats op een smartphone of tablet, 80 procent meer dan vorig jaar. Tablets tekenden voor 12,7 procent van alle omzet, de iPad in zijn eentje dus voor 10,1 procent van de verkopen:

Prognose
Forrester Research, weer een andere onderzoekspartij, sprak eerder de verwachting uit dat de e-commerce bestedingen in de VS dit holiday shopping season met 15 procent zullen groeien.