Twinkle | Digital Commerce

Waarde van een pin op Pinterest flink gestegen

2017-11-09
180101
  • 1:51

De waarde van een pin op Pinterest groeit. Volgens onderzoek van marketingbureau Piqora genereert elke pin momenteel gemiddeld 78 dollarcent (58 eurocent) in verkoop. Dat is 25 procent meer dan de waarde van een pin eind vorig jaar. Dat komt mede doordat pins maanden na plaatsing nog voor traffic en verkoop zorgen.

Elke pin via Pinterest zorgt gemiddeld voor zo’n twee bezoeken aan de bijbehorende website, zes pageviews en tien re-pins, berekende Piqora op basis van eigen onderzoek onder duizend e-commerce bedrijven en publishers in de maanden februari tot en met oktober van dit jaar.

In het onderzoek zijn ook websitebezoeken en verkopen meegenomen die voort zijn gekomen uit re-pins op het netwerk. Pinterest is een sterk medium vanwege de structuur van de site, schrijft Techcrunch. Anders dan Twitter en Facebook blijven gebruikers niet binnen de eigen omgeving; op Pinterest zoeken ze naar nieuwe informatie. Ze navigeren door nieuwe categorieën en populaire onderdelen binnen het netwerk, waardoor ze steeds nieuwe producten tegenkomen.

Oude pins zorgen voor verkoop
Ook blijken pins nog lang nadat zij geplaatst zijn voor traffic en verkopen te zorgen. De helft van de websitebezoeken uit Pinterest komt voort uit pins die 3,5 maand oud zijn. Ook is de helft van de verkopen uit het medium gegenereerd dankzij 2,5 maand oude pins. ‘Goede pins zijn bevroren in de tijd op Pinterest’, vertelt Sharad Verma, ceo van Piqora. ‘Het netwerk heeft een sterk geheugen. Een gepint product geeft aan dat het de moeite waard is om dit artikel te kopen.’

Rich pins en promoted pins
Pinterest richt zich steeds meer op online retailers door onder andere rich pins te introduceren. In deze pins kunnen e-commerce bedrijven afbeeldingen van producten plaatsen met real-time data als prijs en beschikbaarheid. Ook startte het social mediabedrijf in september met het testen van promoted pins, waarmee advertenties binnen het netwerk worden getoond.

Het Google van het visuele web
‘Ik denk dat Pinterest geleidelijk aan het Google van het visuele web gaat worden’, voorspelt Verma. ‘We denken dat Pinterest straks het startpunt gaat worden voor het vinden van producten en productentertainment op mobiele apparaten. Adverteerders (webshops, red.) kunnen dan gaan betalen voor prominent product placements, net als zij eerder deden in Google.’