Cosmox, de pure internetdochter van ECI, stopt met het aanbieden van gratis verzending op orders onder de 20 euro. Daarmee verdwijnt een belangrijk concurrentievoordeel op de online boekenmarkt. Motivatie: Cosmox voegt veel goedkope artikelen toe aan zijn aanbod.
Webwinkel Weblog citeert een mail die Cosmox naar klanten heeft gestuurd. Daarin staat dat de webwinkel zijn assortiment uitbreidt met 'duizenden' goedkopere producten. ‘Ook worden van film, muziek en games de prijzen blijvend verlaagd. Daarom is Cosmox.nl genoodzaakt om bij een bestelling tot 20 euro een bijdrage in de verzendkosten te vragen.’ Het verzendtarief bedraagt 1,99 euro. Trouwe klanten krijgen orders onder de 20 euro nog tot eind volgend jaar gratis toegezonden.
Unique selling point
Omdat we in ons land de Wet op de vaste boekenprijs kennen, kunnen boekverkopers zich niet onderscheiden op artikelprijzen. Cosmox presenteerde gratis verzending op alle orders enkele jaren geleden als unique selling point voor klanten. Ook Libris en Bruna introduceerden standaard gratis verzending, terwijl AKO een besteldrempel van 10 euro hanteert (afhalen in de winkel is altijd kosteloos).
Klacht tegen Bol.com
Managementboek.nl en marktleider Bol.com verzenden orders vanaf 20 euro gratis en anders brengen ze 1,95 euro in rekening. Cosmox beklaagde zich vorig jaar nog met succes bij de Reclame Code Commissie over misleidende prijscommunicatie van Bol.com; de webwinkel maakte kort daarvoor kenbaar de verzendkosten te schrappen. Omdat de Ahold-dochter onvoldoende duidelijk maakte dat er een besteldrempel geldt van 20 euro, werd Bol.com op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie.
Cosmox greep de gelegenheid aan om duidelijk te maken dat de mediawinkel orders sowieso gratis bezorgt in Nederland en België. Dat is inmiddels verleden tijd.
Het schrappen van gratis bezorgen geldt niet voor Belgie, daar blijft het gratis verzenden businessmodel van kracht. Tevens worden de top100 boeken en films ook onder de 20 euro blijvend gratis verzonden.
Toch een belangrijke nuance lijkt mij.
@Manu San: ik bezocht Cosmox.nl en daar kwam ik de voorwaarden voor Belgische shoppers niet op tegen ;-) Maar da's een goeie nuance inderdaad. Misschien heeft het ermee te maken dat het assortiment bij onze zuiderburen niet wordt uitgebreid?
Over die top 100(s) vind ik overigens niet zo gauw info op Cosmox.nl. Kijk ik niet goed?
bij ons in belgie is het waarschijnlijk in Belgie nog beter dan in Nederland ik geloof dat je in Nederland zelfs direct moet betalen en wij niet als je iets bestelt
Mooie email gekregen dat ik als trouwe klant nog tot eind 2014 geen verzendkosten hoef te betalen. Nu blijkt dat de nieuwe eigenaar dat teruggedraaid heeft! Fraai is dat.