Twinkle | Digital Commerce

Betrouwbaar leveren ? Even geduld !

2017-05-26
395229

Leverbetrouwbaarheid van webshops, je kunt er geen pijl op trekken. Vier weken geleden bestel ik met mijn vooruitziende blik een bladblazer. Beloofde levertijd 2-3 dagen. Werkelijke levertijd ruim 3,5 week!

Eind vorige week een lamp besteld bij Kinderlampenwinkel.nl. In de checkout gevraagd of ik hem zo snel mogelijk zelf kon afhalen. Vijf minuten na m’n iDeal-transactie gaat de telefoon: 'Kom hem maar halen, hij staat klaar in het magazijn.' Webshops en leverbetrouwbaarheid: wie het weet mag het zeggen.

De meeste klachten zijn levertijdklachten
ConsuWijzer rapporteerde deze zomer dat webshops meer klachten genereren dan traditionele bricks-winkels. Die conclusie vond ik sowieso al zorgwekkend, omdat de online retailbestedingen op dit moment in Nederland nog geen 8 procent uitmaken van de totale consumentenbestedingen. Blijkbaar klagen kopers veel sneller over online bestedingen dan over offline bestedingen. Het gebrek aan een persoonlijk contact zou daar best een rol in kunnen spelen. Tweede conclusie van Consuwijzer was dat binnen de online klachten de logistieke klachten de belangrijkste klachtenfactor was. Om chagrijnig van te worden. Was het een verrassing ? Eerlijk gezegd: voor mij helaas niet.

Waarom toch?
Tja, wisten we dat maar. Tot nu toe is er nog nooit onderzoek gedaan in Nederland naar de oorzaken en veroorzakers van leverproblemen in het geval van online orders:

  • Doen webshops en distributiecentra een perfecte job en zijn het de vervoerders die voor de onbetrouwbaarheid zorgen ?
  • Hebben de vervoerders de last mile eigenlijk best goed onder controle en zijn er webshops die hun voorraadbeheer niet op orde hebben ?
  • Gaat het vooral over orders, die je in het weekend hebt geplaatst, omdat de distributiecentra en vervoerders de grote piek na het weekend heel vaak niet aan kunnen ?
  • Anders?

Tijdens het rondetafelgesprek over e-fulfilment, dat binnenkort in Twinkle verschijnt, hebben directies van vervoerders, distributiecentra, webshops en wetenschap hier een pittig gesprek over gehad. Eén conclusie was in ieder geval: we moeten klachten meer in detail analyseren om de juiste maatregelen te kunnen nemen.

Betrouwbare voorraadinformatie en goed voorraadbeheer
Het bladblazer-drama, met een levertijdvertraging van 3 weken, neem ik hier even als voorbeeld: de e-mailtjes tijdens de weken van vertraging van webshop X waren hartverwarmend. Op een gegeven moment ontdekte ik een patroon, dat er op donderdag een update kwam. Die e-mails bevatten een belangrijke zin: ' Daar wij afhankelijk zijn van de berichtgeving van onze leveranciers, is het helaas niet altijd mogelijk om een concrete levertermijn op te geven.'

Dat betekent: ik heb het product gekocht met, bij het product vermeld, een levertijd van 2-3 dagen. Naderhand blijkt dan dat de webshop het product zelf niet (meer) op voorraad heeft staan en ook geen 100 procent zekerheid heeft gehad dat het product bij de leverancier op voorraad is. Conclusie: de website had nooit een levertijd van 2-3 dagen mogen publiceren. Ik was er dus mooi ingetuind, maar had ik het beter kunnen doen? Prima keurmerk, over het algemeen goede reviews.

Nog heel veel werk aan de online winkel
Ik ben er van overtuigd, dat de webshop die zijn voorraadbeheer en -informatie op orde heeft een sterke positie opbouwt voor de toekomst. Natuurlijk, heel veel andere zaken bepalen ook of je succesvol bent of niet. Maar als, na afsluiting van de order, de operationele processen niet op orde blijken, berg je dan maar: je wordt de verliezer van de toekomst.

Heb je je voorraadbeheer wel op orde, dan is de grote uitdaging om het minuut in/minuut uit op orde te houden. En natuurlijk hoort bij een goed voorraadbeheer dat je de orders tijdig verwerkt in het distributiecentrum en dat de vervoerder presteert zoals je hebt afgesproken. Dat betekent dus ook: het strak monitoren van de leverperformance van de vervoerder en deze aanspreken op de gemaakte leverafspraken.

Weer nagelbijten voor Sint en Kerstman?
Betrouwbaar leveren is doorslaggevend, juist als het echt, echt moet! Nu, bijna 3 maanden voor kerst, vind je al in tientallen Engelse webshops concrete informatie over de 'last order date for Christmas', om teleurstellingen bij de klant te voorkomen. En die informatie gaat in de komende weken en maanden alleen maar toenemen op homepages van Britse webshops. Dit jaar valt 5 december op een woensdag. Ik ben benieuwd hoeveel Nederlandse webshops het 'aandurven' om op hun homepage een boodschapo als deze te vermelden: 'Wij garanderen dat orders die voor vrijdag 30 november, 21:00 uur, geplaatst zijn, uiterlijk dinsdag 4 december worden afgeleverd.' Niet klantgericht? Juist heel klantgericht. Laat de eerste webshop zich maar melden!