Vooral veel oudere franchisenemers beschouwen internet nog altijd als een bedreiging. Terwijl het kanaal 'volop kansen biedt, juist voor franchiseformules en dus ook voor franchisenemers', aldus ING Economisch Bureau.
Ongeveer één op de drie Nederlandse franchiseformules verkoopt (nog) niet online, blijkt uit een peiling van de Nederlandse Franchise Vereniging onder haar leden (n=77). ING Economisch Bureau refereert eraan in het rapport ‘Trends in franchise’, dat deze week verscheen:
Hakken in het zand
Het bureau constateert dat de hakken bij veel franchisenemers nog in het zand staan, maar dat heeft ook te maken met de benadering door franchisegevers. Uit het rapport: ‘Het grootste knelpunt voor een franchiseformule is de franchisenemers te overtuigen van de toegevoegde waarde van een online verkoopkanaal.’
Pijnpunten
Dat die meerwaarde er is, lijdt volgens de economen van de bank geen twijfel. In het rapport worden vijf pijnpunten gedefinieerd voor de desondanks vaak moeilijke verhouding tussen franchisegevers- en nemers op dit punt: de kosten- en batenverdeling, de zogenoemde rayonexclusiviteit (een soort ‘geografisch alleenrecht’), de uitstraling en uniformiteit van de formule, prijsdifferentiatie en het retourbeleid.
Bal bij de hoofkantoren
De bal ligt volgens ING bij de hoofdkantoren: ‘Het is (…) aan de franchisegever om aan te tonen dat een online verkoopkanaal complementair is aan de reeds bestaande verkoopkanalen.' Vooral een heldere kosten- en batenverdeling kan sceptische franchisenemers volgens de economen over de streep te trekken.
ING Economisch Bureau constateert ook dat hoofdkantoren vooral extra omzet en betere vindbaarheid noemen als voordelen van online verkoop, terwijl het bieden van keus aan de klant het hoofdmotief zou moeten zijn.
Prominenter
Nieuwe oriëntatie- en koopkanalen maken de rol van franchisers volgens de bank ‘nog prominenter’. Uit het rapport: 'Door de sterke opkomst van online valt de klantbinding grotendeels weg. Hierdoor wordt het voor een fysieke retailer nog belangrijker om zich te onderscheiden. Een klant moet als het ware worden verleid om een winkel binnen te komen. Dit kan onder meer door je klanten goed te leren kennen, zodat je de klant een persoonlijk afgestemde service en kwaliteit kan aanbieden. Met name zeer betrokken en lokaal duidelijk aanwezige franchisenemers kunnen hier hun voordeel mee doen.'
U kunt het rapport van ING downloaden via onderstaande link.
NB: In het komende nummer van Twinkle, dat op 10 december verschijnt, leest u een uitgebreid artikel over de worsteling van franchiseorganisaties met de verschillende kanalen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Veel franchisers zien internet nog als bedreiging'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.