Twinkle | Digital Commerce

MyOrder biedt cashback in fysieke winkels

2017-10-05
180101
  • 1:47

MyOrder test sinds kort een cashback-service in Leiden. Consumenten die in een deelnemende winkel inchecken met MyOrder, krijgen geld teruggestort na het doen van hun aankoop. De korting is te zien als een tegenprestatie voor het delen van persoonlijke gegevens.

De toevoeging aan de mobiele betaal- en besteltoepassing is MyOrder Cashback gedoopt. De test loopt in de Leidse binnenstad bij inmiddels 25 zakelijke klanten van Rabobank, eigenaar van MyOrder. Daar zijn incheckpalen op de vloer verschenen.

Voordeelcoupons
In een persverklaring wordt de nieuwe dienst als volgt toegelicht: ‘Zodra de consument incheckt in de winkel en dus laat weten binnen te zijn, kan deze voordeelcoupons opslaan en verzilveren. In eerste instantie rekent de klant het volledige aankoopbedrag af. De korting wordt direct door middel van “cashback” teruggestort in de digitale portemonnee, de MyOrder-app. Bij een volgend bezoek kan dit bedrag dan weer ingezet worden om te betalen.’

Incheckfunctionaliteit
Aan de basis van MyOrder Cashback ligt de incheckfunctionaliteit die Gertjan Rösken begin maart aankondigde op het Online Betaal Congres. De Chief Technology Officer van MyOrder annex sr. Business Development Manager van Rabobank wees daar ook op de introductie van een mobiele applicatie voor winkeliers.

SideKick
Die app voor tablets is er inmiddels: SideKick ondersteunt winkelpersoneel op de vloer om het koopgedrag van klanten beter te leren kennen, is de belofte. Zo is het mogelijk om te zien wie zich in de winkel bevindt en van welke aanbiedingen de consument eerder gebruik heeft gemaakt. ‘Voor de winkelende klant heeft dit als voordeel dat hij op basis van zijn koophistorie via MyOrder Cashback aantrekkelijke, persoonlijk relevante voordeelcoupons kan downloaden van zijn favoriete winkels. Het afrekenen kan plaatsvinden via pin, contant of mobiel (NFC)’, aldus MyOrder. Betalen met MyOrder’s geïntegreerde wallet hoeft dus niet, de cashback verschijnt wél in de mobiele portemonnee.

Verbinding
Rösken beloofde eerder dit jaar dat persoonlijke data bij individuele merchants niet worden gedeeld met andere partijen, ook niet geanonimiseerd. MyOrder zoekt nadrukkelijk verbinding met de fysieke retailwereld, getuige ook onder meer de samenwerking met de bestelzuilen van Clicks in Bricks en die met de recent geopende websupermarkt Superdirect.com.