Twinkle | Digital Commerce

Rabobank stopt incheckfunctionaliteit in MyOrder

2017-11-08
19897
  • 1:52

Rabobank komt binnenkort met een update van MyOrder, zijn applicatie voor mobiel bestellen en betalen. Volgens Gertjan Rösken wordt de iPhone-app volgende week al voorzien van incheckfunctionaliteit. Winkeliers kunnen zo zien wie ze over de vloer hebben.

Rösken sprak vanmiddag op het Online Betaal Congres. Behalve Chief Technology Officer van MyOrder is hij sr. Business Development Manager van eigenaar Rabobank. ‘Ik spreek met twee petten op’, verexcuseerde hij zich aan zijn gehoor in Amsterdam.

Verkoopplatform
Rösken legde uit hoe MyOrder steeds meer verbinding zoekt met de retailwereld, getuige onder meer de samenwerking met de bestelzuilen van Clicks in Bricks en die met de binnenkort te openen websupermarkt Superdirect.com. ‘MyOrder is vooral een platform waarop retailers spullen kunnen verkopen, online en offline’, vatte hij samen. Rösken betitelde MyOrder als een ‘life improving service’ voor de consument, of die nou pizza wil bestellen, parkeergeld wil voldoen of een brood wil afrekenen bij de bakker. Dat laatste kan op termijn met de NFC-technologie (near field communication) die Rabobank in de app wil stoppen. Maar ook zonder die toevoeging denkt Rösken dat consumenten met de geïntegreerde wallet zullen gaan betalen in winkels, bijvoorbeeld via iDeal of PayPal.

Inchecken
Op kortere termijn wordt MyOrder dus voorzien van incheckfunctionaliteit, waar fysieke winkeliers en klanten hun voordeel mee moeten kunnen doen. ‘In het begin moeten winkelbezoekers zelf inchecken à la Foursquare, later willen we bijvoorbeeld geofencing (de klant krijgt een push alert en moet akkoord geven, red.) inzetten of klanten via incheckpalen bewegen om zich te melden. De retailer ziet via een app op een mobiel apparaat (Rösken noemde het een 'second screen') welke klant hij over de vloer heeft en hoe die klant zich eerder bij hem heeft gedragen, bijvoorbeeld hoeveel hij heeft uitgegeven. De klant kan dan direct persoonlijke aanbiedingen ontvangen, maar bijvoorbeeld ook periodiek worden benaderd met acties.’ Volgens Rösken worden data bij individuele merchants niet gedeeld met andere partijen, ook niet geanonimiseerd.

Loyaltyplatform
MyOrder wil op termijn ook een breed loyaltyplatform faciliteren, over de hoofden van de individuele retailers heen. Wie met MyOrder betaalt spaart dan voor korting bij een netwerk van aangesloten (web)winkeliers. ‘Dat wordt meest waarschijnlijk geen geheel eigen systeem, laat Rösken weten aan Twinkle. ‘We zullen aansluiting zoeken bij bestaande systemen.’