Twinkle | Digital Commerce

Effectieve overlays: 4 factoren om rekening mee te houden

2017-05-28
220131
  • 4:35

Overlays kunnen conversieverhogend werken en het gebruiksgemak van uw (responsive) website vergroten. Met de nadruk op ‘kunnen’. Wanneer ze verkeerd worden ingezet, wekken overlays juist irritatie op bij de bezoeker. Waar ligt de grens tussen effectief versus irritant?

Tekst: Kim Wiebring

In dit artikel zijn 4 factoren uitgewerkt om rekening mee te houden bij de inzet van overlays.

Waarom zou u overlays gebruiken?

  • Een overlay zorgt voor focus
    De aandacht die een overlay genereert, is ideaal om bepaalde diensten en producten (zoals een nieuwsbrief) te promoten of om bezoekers te helpen hun taak te volbrengen (inloggen / contact opnemen). Er zijn tal van voorbeelden (A/B testen) waaruit blijkt dat dit conversieverhogend werkt. Zie in dit verband bijvoorbeeld een artikel van Bjorn Smulders).
  • Een overlay biedt houvast in navigatie
    Een overlay is ideaal om bijvoorbeeld foto’s of productdetails te tonen. Dit werkt prettig, omdat de connectie met de onderliggende pagina wordt behouden. Een bezoeker hoeft de webpagina niet te verlaten, wat hem extra klikken en tijd scheelt.
     
Waar moet u rekening mee houden?

1. Timing: wacht het juiste moment af
Stel u eens voor: u loopt toevallig langs een makelaarskantoor. Nog voordat u het aanbod in de etalage heeft bekeken komt de makelaar al naar buiten en zegt: ‘Ik heb een geweldig huis voor u!’ Irritant toch? Hij weet op dat moment namelijk nog helemaal niet of u geïnteresseerd bent.

Een verkoper behoort daarom te wachten tot het juiste moment. Dit geldt in de online wereld ook voor overlays. Indien u ze direct bij binnenkomst op de website of webpagina toont, nog voordat men zich heeft kunnen oriënteren, wekken ze irritatie op. Indien u ze toont op een moment dat er een hoge interesse is, werken ze versterkend. Interesse kan zich uiten in bezoektijd of in bezoekgedrag (men bekijkt bijvoorbeeld meerdere pagina’s).

Home.ch, een Zwitsers vastgoedplatform, voerde een A/B test uit op een detailpagina van een woning, waarbij een overlay na 15 seconden verscheen in de linker onderhoek. Dit zorgde voor 19,5 procent meer leads ten opzichte van de normale situatie (zonder overlay). Het feit dat iemand al 15 seconden de pagina bekijkt, betekent dat hij een vorm van interesse heeft, waardoor een ‘duwtje in de rug’ door middel van een overlay kan helpen.

 

Advies -> test wat het juiste moment is. In bovenstaand voorbeeld werkte 15 seconden. Maar misschien werkt 10 seconden wel beter? Of juist 20?

 
2. Context: herken uw bezoeker en segmenteer
Stel, u heeft een nieuwsbrief ontvangen waarin een link naar een interessant artikel staat. U klikt op de link, belandt op de website en krijgt vervolgens via een overlay een uitnodiging tot inschrijving voor de nieuwsbrief. Irritant toch? U bent namelijk al ingeschreven.

Als organisatie behoort u daarom rekening te houden met de situatie van uw bezoeker: Wie is het? Hoe is hij op de website beland? Wat is zijn bezoekgeschiedenis? Indien u overlays niet segmenteert (u toont ze aan elke bezoeker, ongeacht wie die bezoeker is) wekken ze irritatie op. Maar indien u ze wél segmenteert, werken ze versterkend.

Moosejaw.com, een webwinkel in outdoor-kleding, voerde een A/B test uit waarbij terugkerende shoppers (bezoekers die al eerder items in de winkelmand hadden geplaatst, maar de website vervolgens hadden verlaten) op de homepage een ‘items-in-your-cart’ overlay te zien kregen. Dit zorgde voor 18,65 procent meer aankopen dan wanneer terugkerende shoppers de herinnering niet kregen.


Advies -> gebruik cookies om de situatie van de bezoeker te achterhalen. Houd hier rekening mee bij het wel of niet vertonen van overlays.


3. Design: behoud het contact met de website

Stel, u bezoekt een website en er verschijnt een (te) grote overlay, waardoor uw zicht op de content verdwijnt. U ziet hierdoor niet meer of de website relevant voor u is. Irritant toch? Misschien is datgene wat de overlay biedt (bijvoorbeeld een korting na inschrijving) wel interessant, maar op deze manier weet u dat nog niet.

Door middel van een overlay wiltu een relatie met uw website creëren. Een bezoeker moet daarom een goede inschatting kunnen maken van het aanbod van de website. Is het de moeite waard om in te gaan op de aanbieding in een overlay? Houd hier rekening mee bij de visuele uitwerking van de overlay. Het formaat, de achtergrond en de plaatsing van de overlay heeft hier invloed op.

Een A/B-test op een landingspagina voor ‘haakgerelateerde producten’ op Favecrafts.com, toonde aan dat de afmeting van een overlay inderdaad effect heeft. Er werden twee exact dezelfde overlays getoond waarbij alleen het formaat verschilde: klein versus groot. De kleine variant verhoogde het aantal e-mail opt-ins met 8,8 procent. Bezoekers gaven aan dat de grote variant ‘opdringerig’ overkwam en dat de kleine variant meer inzicht gaf in de content, waardoor ze sneller overtuigd werden.

 

Advies -> houd behalve met timing en context ook rekening met het formaat van de overlay. Toon deze niet té groot om zicht op de website te behouden. Maak daarbij de achtergrond van de overlay niet té donker. Hoe donkerder, hoe minder zicht. Plaats de overlay ook niet voor de belangrijkste content die de bezoeker probeert te lezen.



4. Device: houd rekening met schaalbaarheid op verschillende devices
Stel, u bekijkt op uw smartphone een website die productfoto’s toont via een overlay. De foto’s verschijnen echter niet goed in beeld, waardoor u ze niet kan bekijken en de overlay slecht kan wegklikken of sluiten. Irritant!

Houd daarom rekening met de gebruiksvriendelijkheid van overlays op verschillende devices. Zorg ervoor dat de overlay op elk device het juiste formaat heeft.


Advies -> gebruik een responsive overlay plugin die een gebruiksvriendelijke ervaring creëert op elk device (zie o.a. 10 Powerful Responsive Lightboxes)
 

Bovenstaande factoren kunnen het effect van overlays positief beïnvloeden. Echter, elke website en bezoeker is anders. Het is daarom van groot belang om de mogelijkheden te testen. Wat zijn uw ervaringen?


Kim Wiebring is Research Consultant bij Jungle Minds.
Dit artikel verscheen eerder op
de site van het adviesbureau.