Twinkle | Digital Commerce

Rabobank investeert in mobiel bestellen, betalen en sparen

2017-10-05
180101
  • 1:48

Rabobank is voor 80 procent eigenaar geworden van MyOrder. De bank gaat investeren in de adoptie en de functionaliteit van de mobiele bestel- en betaalapplicatie. ‘We gaan toe naar een geïntegreerde wallet’, zegt directeur financiële logistiek Marco Bosma.
   
Rabobank betaalde ‘enkele miljoenen’ voor het meerderheidsaandeel in MyOrder, maakt de bank vandaag bekend: ‘In dat bedrag zit niet alleen de overnamesom, maar ook een plan van aanpak’, nuanceert Bosma. Hij spreek van een meerjareninvestering, die op termijn zou kunnen uitmonden in een internationale uitrol.

Bestellen en   betalen
MyOrder werd in 2008 opgericht door Thomas Brinkman, die net als Eijsink Kassasystemen medeaandeelhouder blijft. De circa 150.000 gebruikers kunnen met MyOrder onder meer bestellen en betalen in vierduizend horecalocaties, parkeergeld voldoen, tickets kopen en pizza bestellen bij Thuisbezorgd.nl. De app van MyOrder werd eind maart uitgebreid met een scantoepassing. Die maakt bestellen en betalen via QR-codes mogelijk, bijvoorbeeld op etalages of op posters bij bushokjes.

MiniTix
Rabobank heeft de afgelopen jaren samen opgetrokken met MyOrder, maar het gebruik van de applicatie staat open voor klanten van alle banken en bij alle mobiele providers. Om met MyOrder te kunnen betalen moeten gebruikers wel een account hebben bij MiniTix, de door Rabobank ontwikkelde mobiele portemonnee. Bosma laat weten dat ook andere online betaalmethoden in MyOrder kunnen worden gehangen, waardoor de adoptie zal toenemen: ‘Technisch gezien is MyOrder ook op dit punt agnostic.’

Sparen
Rabobank gaat investeren in de functionaliteit van MyOrder, waar retailers de vruchten van zullen plukken volgens Bosma: ‘Met MyOrder gaan we cashless betalen in winkels flink bevorderen en de vorming van rijen voor de kassa voorkomen. Loyaltyprogramma’s van retailers zullen straks ook een plek krijgen in MyOrder. Met de geïntegreerde wallet kunnen consumenten straks punten sparen zonder weer een aparte kaart uit hun portemonnee te hoeven halen. Die punten kunnen ze op termijn ook direct als betaalmiddel inzetten, voorzien we.’

Coupons en incheckfunctionaliteit
MyOrder biedt verder een omgeving waarop volgens Bosma ‘waanzinnige marketingconcepten’ te bouwen zijn. ‘Denk aan coupons of incheckfunctionaliteit, wat we bereikbaar maken voor iedere retailer. De overname van MyOrder is het laatste puzzelstuk in onze mobiele strategie voor winkeliers.’