Ondanks de negatieve ontwikkeling van de Nederlandse consumentenbestedingen, neemt het aantal banen in de detailhandel op korte termijn weer toe. Die opvallende voorspelling doet het UWV in een sectoranalyse. Tot 2018 komen er dertienduizend banen bij.
Voor bijna alle beroepen in de detailhandel is op dit moment sprake van een ruime arbeidsmarkt met weinig tekorten, constateert het UWV, maar dat gaat veranderen: ‘De groei van de werkgelegenheid in de detailhandel houdt verband met de toenemende populariteit van het webwinkelen. Met webwinkelen ontstaan ook nieuwe functies in de detailhandel, bijvoorbeeld in de logistiek, transport en inpakservices.’
Instroomperspectieven
Op dit moment biedt de food detailhandel al goede instroomperspectieven volgens het UWV, dat voor de sectoranalyse (pdf) samenwerkte met het Kenniscentrum Handel. De werkgelegenheid in de non-food zal ook aantrekken, is hun prognose. In de eerste helft van dit jaar namen de Nederlandse bestedingen in die categorie echter nog met 5,5 procent af (pdf), de afzet (aantal verkochte producten) daalde nog scherper.
Kentering
Verschillende retaildeskundigen zeggen dat de consumentenuitgaven structureel onder druk staan, onder andere door demografische ontwikkelingen. Frank Quix, managing director van Q&A Retail & Consultancy, noemde de perspectieven voor de non-food retail dit voorjaar bijvoorbeeld ‘dramatisch’. UWV verwacht desondanks een kentering: ‘De ontwikkeling van de werkgelegenheid staat in de detailhandel non-food al een tijd onder druk. Na de recessie kan de instroom in de non-food echter weer snel toenemen.’
‘Middenkader verdwijnt’
De vergrijzing en de steeds kortere gemiddelde werkweken dragen bij aan de groei van de werkgelegenheid, maar het UWV wijst met nadruk op de impact van online ontwikkelingen. Die doen de vraag naar lager geschoolde arbeid toenemen. 'De middenkaderfuncties verdwijnen in de detailhandel’, stelt het UWV. ‘Aan de onderkant komen er banen bij, aan de bovenkant blijft de werkgelegenheid gelijk, terwijl de complexiteit van de hogere functies toeneemt. Soft skills, zoals gastheerschap en klantvriendelijkheid worden belangrijker. Dit geldt ook voor kennis van nieuwe technologieën en ICT.’
780.000 banen
Met 780.000 banen vertegenwoordigt de detailhandel momenteel 11 procent van de werkgelegenheid van Nederland. In onderstaande tabel uit de UWV-analyse is goed te zien dat er de afgelopen jaren meer detailhandelsbedrijven bij zijn gekomen (plus 7,5 procent), wat op het conto van het aantal startende webwinkeliers te schrijven is:
Overlevingskans
Ondanks de groei van e-commerce hebben webwinkels die als pure player zijn gestart een lagere overlevingskans dan overige bedrijven in de detailhandel. Dat blijkt uit een recente analyse van Kamer van Koophandel-gegevens in het kader van onderzoeksproject Shopping2020.
Ook het UWV wijst op de lastige perspectieven voor webwinkels. Uit de analyse: 'Webwinkels zijn nog steeds niet in staat geweest om financiële meerwaarde te creëren ten opzichte van stenen winkels. Vanuit dit gezichtspunt lijkt het er ook op dat de pure webwinkels de fysieke wereld nodig
hebben om de noodzakelijke productiviteitswinsten te boeken.' Volgens het UWV is multichannel dan ook 'het meest voor de hand liggende businessmodel van de toekomstige detailhandel'.
"Webwinkels zijn nog steeds niet in staat geweest om financiële meerwaarde te creëren ten opzichte van stenen winkels."
Tip voor het UWV: Houd je niet bezig met zaken waar je verstand van hebt, maar zorg er voor dat uitkeringen betaalt worden.
Als ik een TV koop bij een willekeurige winkel:
- Ik pak de auto, kost benzine (2 euro)
- Ik parkeer, kost parkeergeld (3 euro)
- Ik laat me ompraten om toch maar die HDMI kabel van 15,- erbij te doen, ook al heb ik er nog één thuis liggen
- Ik betaal 800,- voor die TV
- Ik rijd weer naar huis. (2 euro)
Stel ik zou die TV op internet kopen:
- Ik ga naar een prijsvergelijkingssite
- Zoek de goedkoopste shop die goed beoordeeld wordt
- Bestel de TV voor 750,-
- TV wordt gratis thuisbezorgd
Financieël voordeel: 73,-, bijna 10%!
Oh, en dan hebben we het nog niet over verplichte services die webwinkels moeten leveren: als de tv toch niet bevalt stuur ik die TV terug en krijg ik m'n geld terug. De fysieke winkel zal echter zeggen: jaa sorry, je hebt hem al gebruikt.