Twinkle | Digital Commerce

Frank Quix (Q&A): ‘Minder winkels in 95 procent gemeenten’

2017-11-08
180101
  • 1:37

De komende jaren zal het fysieke winkelaanbod in bijna alle Nederlandse gemeenten afnemen. De vooruitzichten voor de non-food retail zijn ‘dramatisch’, zei Frank Quix vanochtend op Multichannel 2013, ‘maar internet is de grote boosdoener niet’.

Quix, managing director van Q&A Retail & Consultancy, beschreef dat allerlei ontwikkelingen aan de basis liggen van de achterblijvende bestedingen in de Nederlandse non-food retail. Behalve technologische zijn dat ook demografische en economische ontwikkelingen. ‘Als je de krantenkoppen moet geloven ligt het allemaal vooral aan internet, maar er is veel meer aan de hand’, aldus Quix. Hij wees onder meer op de vergrijzing, de krimpende beroepsbevolking en het lage consumentenvertrouwen. ‘Het wordt nooit meer zoals vroeger’, zei Quix onder meer, ‘en de crisis is niet iets wat weer voorbij gaat, maar een nieuwe realiteit.’

Bar en boos
Volgens Quix zorgen de genoemde ontwikkelingen voor een aanhoudende druk op de retailbestedingen, vooral dus in non-food (zie ook CBS-ciijfers) en dan met name in het fysieke kanaal: ‘De omzetten per vierkante meter zijn al gigantisch gedaald, met tientallen procenten in veel branches. Zeker als je de inflatie meerekent, zijn de verliezen enorm. De vooruitzichten zijn bar en boos.’

Lokale differentiatie, verdiscountering, cross-channel
Quix verwacht dat het winkelaanbod alleen in de twintig grootste Nederlandse steden nog zal groeien (grofweg), terwijl het aantal winkels in de circa vierhonderd andere gemeenten zal afnemen. Over nieuwe modellen voor de toekomst zei hij vanochtend in de Jaarbeurs: ‘Ik geloof in lokale differentiatie van het aanbod per retailer, maar dat brengt ook kosten met zich mee. Verder leidt de huidige situatie tot verdiscountering verwacht ik; iedere branche krijgt zijn eigen supermarkt, à la Primark, maar dan moet je wel hoge volumes draaien om voldoende marge te pakken. Cross-channel is tenslotte de motor achter de groei die retailers nog wel kunnen boeken, maar meer omzet gaat daar ook gepaard met meer kosten.’