Action is, ondanks de afwezigheid van een webshop, de meest onmisbare retailer volgens Nederlandse consumenten. Wel wil bijna een derde van de shoppers dat de discounter een online vestiging opent, net als Primark vorig jaar geadviseerd werd.
Dat blijkt uit de retail ranking 2017 van Q&A Research & Consultancy onder 173 retailers (pdf) en 4.800 consumenten. Het bureau onderzocht retailers op drie factoren: een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om traffic te genereren.
Online wens
Het aandeel shoppers dat Action graag online ziet steeg van 25 procent vorig jaar naar 30 procent in de huidige editie. Ook voor Primark geldt een groei in het aantal klanten dat graag online winkelt: van 45 procent in 2016 naar 60 procent.
Toekomstbestendige retailers
Primark staat wellicht om die reden zeer laag in de ranking voor ‘toekomstbestendige retailers’. Die lijst wordt aangevoerd door Albert Heijn, gevolgd door respectievelijk MediaMarkt, ANWB, Kruidvat en Douglas. Coolblue bezet de zesde plek als eerste oorspronkelijke pure player.
Minder blije klanten
Het blijkt dat Nederlandse consumenten 17 procent van de retailers als echt onmisbaar beschouwd. Minder retailers maken de shoppers dit jaar blij. Dat aandeel is gedaald van 30 procent in 2016 naar 18 procent in 2017. Ook zijn consumenten minder loyaal als klant; voor 77 procent van de retailers is het onwaarschijnlijk dat een klant de eerstvolgende aankoop weer bij hen doet, in 2016 was dit 70 procent.
Verbeterpunten
Als verbeterpunten melden consumenten vooral de prijs (57 procent) en de samenstelling van het assortiment (21 procent). Meer dan 10 procent geeft aan dat retailers moeten investeren in beleving en uitstraling.
Je kunt de gehele ranking hier opvragen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Action meest onmisbaar, vraag naar webshop groeit
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.