Kort na de Rabobank heeft nu ook ING iDeal gekoppeld aan zijn mobiele applicatie. Voortaan kunnen klanten van de bank via een omleiding webaankopen betalen in de app. Ze hoeven alleen een vijfcijferige code in te toetsen.
ING voerde twee jaar geleden een optimalisatie door aan 'Mijn ING' om mobiele iDeal-betalingen te vergemakkelijken (demovideo). Feitelijk maakte de bank iDeal toen geschikt voor apparaten met verschillende schermgrootten. Technisch veranderde er niets; gebruikers moesten hun gebruikersnaam en wachtwoord intoetsen en vervolgens de TAN-code die ze per SMS kregen toegestuurd. Anders dan bij de andere grootbanken ABN Amro en Rabobank werkt ING niet met paslezers (random readers) om online betalingen te verificeren.
Omleiding
‘Voortaan krijgen ING-klanten bij iDeal-betalingen de optie om af te rekenen met de Mobiel Bankieren App’, vertelt woordvoerder Ronald van Buuren over de nieuwe functionaliteit voor (om te beginnen) iOS en Android. ‘Als ze dat doen worden ze doorgeleid naar de app en kunnen ze betalen met een vaste vijfcijferige code. Na de betaling worden ze weer teruggeleid naar de webshop.’
15 procent mobiel
15 procent van de iDeal-betalingen bij ING loopt al via mobiele schermen, een percentage dat allicht zal toenemen nu afrekenen op smartphones en tablets laagdrempeliger is gemaakt. Hoe het actuele mobiele transactieaandeel is uitgesplitst naar devices kon Van Buuren niet direct zeggen.
Collectieve weg liep dood
Currence, dat iDeal beheert voor de banken, stond aanvankelijk een collectieve ontwikkeling van mobiel iDeal voor. Directeur Piet Mallekoote zei dat maart 2011 op het Online Betaal Congres. ‘Eigenlijk willen we voorkomen dat er steeds nieuwe particuliere initiatieven ontstaan, hoe bruikbaar ze op zichzelf ook kunnen zijn. Merchants zijn daar ook niet zoveel mee geholpen.' Om recht te doen aan de ‘brede basis’ en een mobiel iDeal toch relatief snel te introduceren, wilde Currence iDeal-betalingen via de browser gaan faciliteren. Dat kwam er niet.
Rabobank, ABN Amro en Knab
Het bleef, tot ergernis van onder andere Thuiswinkel.org, wachten op initiatieven van individuele banken. Klanten van de Rabobank kunnen sinds kort via de Rabo Bankieren App met iDeal betalen. Eerder dit jaar lanceerde internetbank Knab al een mobiele oplossing. ABN Amro liet Twinkle onlangs weten bezig te zijn met mobiel iDeal, maar een tijdpad werd daarbij niet gegeven.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ING stopt iDeal in app voor mobiel bankieren
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.