Twinkle | Digital Commerce

Facebook test mobiele betaaltechnologie voor apps retailers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Facebook test in de Verenigde Staten een mobiele betaaltechnologie waarmee consumenten aan de hand van hun Facebook-gegevens in shopping apps van retailers kunnen betalen. De functie moet het voor Facebook mogelijk maken om meer gegevens te verkrijgen van hoe consumenten online shoppen, ten behoeve van advertenties in het sociale medium.

De betaaltechnologie waarmee Facebook aan de mobiele shopping apps van retailers wordt gekoppeld heet Autofill. Het systeem wordt momenteel in Amerika getest in één van de apps van Jackthreads.com, een shop die wel vaker als proefkonijn dient voor nieuwe mobiele technologieën. Jackthreads.com haalt 50 procent van zijn online omzet (geschat op 37 miljoen dollar/ 27 miljoen euro in 2013) uit mobiele kanalen, meldt Internet Retailer. Daarvan is 90 procent afkomstig uit de apps van de retailer.

Check-out
De Autofill-functie verschijnt tijdens de check-out in de mobiele app van de retailer. De technologie detecteert via een link met Facebook of de gebruiker van de app zijn betaalgegevens heeft opgeslagen in zijn Facebook-account. Dit kan informatie betreffen over creditcards, betaalpassen, Facebook-cadeaukaarten en adresgegevens. Deze informatie wordt in de mobiele app van de retailer gebruikt om af te rekenen.

Geen eigen betaaldienst
Facebook wil in de toekomst gaan samenwerken met betaaldiensten als Braintree, Stripe en PayPal voor dezelfde mobiele technologie. Een woordvoerder van het sociale medium vertelt aan Internet Retailer dat Facebook zeker niet van plan is om zelf een betaaldienst te worden. De technologie van Autofill is bedoeld om Facebook nieuwe inzichten te geven van hoe consumenten online winkelen, zodat deze gegevens kunnen worden gebruikt om aantrekkelijker te worden voor adverteerders.