Online betalen groeit snel, met name dankzij betalingen in apps. In Nederland is iDeal al jarenlang veruit de belangrijkste betaalmethode en ook die zag het afgelopen jaar de grootste groei in het mobiele segment, en dan met name binnen apps.
Het totale aantal iDeal-transacties is in 2017 met 33,8 procent gestegen naar 378,2 miljoen betalingen, waarvan het aandeel mobiel meer dan de helft was. Een interessant gegeven voor de e-commerce, want door sommige retailers wordt mobiel nog altijd vooral gezien als het oriëntatie- en niet als het afreken-kanaal.
Inderdaad moest de mobiele conversie het lang afleggen tegenover de desktop. Dat laatste kanaal is ouder en zijn we meer gewend. Ik vergelijk het maar met de intrede van de pinpas: toen stonden mensen in rijen bij de pinautomaat buiten, om vervolgens in de winkel weer met cash af te rekenen, want een winkel instappen zonder 'geld op zak' voelde nou eenmaal een beetje vreemd. Het duurt even voordat zo'n gevoel weg is.
Mobiel betalen wordt gewoonte
In de retail is een vergelijkbare trend gaande: de smartphone is al niet meer weg te denken op het gebied van communicatie, navigatie, of oriëntatie, maar het werkelijke afrekenen bleef - als we kijken naar de conversiepercentages – de afgelopen jaren wat achter, zoals dat vaak gaat met nieuwe technologie. De mobiele kassa liet afgelopen jaren te wensen over, mensen hadden even geen kaartlezer of login-gegevens bij de hand, of wilden rustig afrekenen als ze thuis weer achter de computer zaten.
Maar we zitten niet meer alleen ’s avonds achter de computer, we zitten continu op die smartphone. De mobiele check-outs zijn afgelopen jaren sterk verbeterd, de login-gegevens zitten inmiddels in een mobiele app, en kaartlezers zijn niet meer nodig. We rekenen nu dus gewoon mobiel af.
Currence noemt de mobiele iDeal-betaling inmiddels een 'doorslaand succes'. Vorig jaar liep het aandeel mobiele iDeal-transacties dus op tot meer dan de helft, en dat was nog maar het begin. Het percentage zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar harder groeien, met de komst van betaalverzoeken via mobiel bankieren zoals Tikkie en de landelijke introductie van iDeal QR. Hierdoor kunnen consumenten straks QR-codes op kassabonnen, facturen of vanaf beeldschermen scannen om zo de betaling te voltooien.
Voor mij persoonlijk extra grappig dat die oude QR-code nog steeds bestaansrecht heeft: al vijf jaar geleden mocht ik als toenmalig directeur van PayPal Benelux experimenteren met QR-codes in de Nederlandse winkelstraat samen met 9straatjes, een pilot die destijds zoveel stof deed opwaaien dat zelfs het gerespecteerde Amerikaanse Techcrunch er verslag van deed. Echter, toen in 2013 kwam er ook kritiek dat de QR code al lang oude technologie was. Toen al waren er technische alternatieven die superieur waren, maar kozen we voor QR omdat deze technologie een hogere marktacceptatie kende. Blijkbaar dezelfde afweging die Currence nu ook maakt.
Mobiele virus
Het is niet alleen Currence die eindelijk het mobiele virus te pakken heeft. Flurry Analytics doet elk jaar onderzoek naar het gebruik van mobiele apps. De groei van het aantal sessies binnen mobiele apps is in het afgelopen jaar slechts gegroeid met een magere zes procent. Echter, welke categorie was verreweg de snelste groeier? Shopping apps! Deze categorie groeide in een jaar tijd namelijk met 54 procent!. ‘Consumenten blijven hun e-commerce uitgaven verschuiven naar mobiele shopping-apps. Ze vinden het steeds fijner om fysieke aankopen te doen met hulp van hun mobiel, dankzij het ingebakken in-app-aankoopgedrag’, aldus Flurry.
En ook digitale portemonnees als Apple Pay en Samsung Pay maken het steeds gemakkelijker om opgeslagen betaalgegevens te gebruiken om mobiel te betalen. In Nederland spelen deze nog geen rol, mogelijk mede omdat de banken hiervoor al alternatieven bieden, maar in het buitenland zonder iDeal zien we dus gewoon dezelfde trends.
Apps op de winkelvloer
Helaas voor de fysieke retail, is mobiel momenteel vooral een succes onder pure online spelers. Dat is geen onwil, maar voor een winkellocatie is nou eenmaal meer complexe techniek nodig. Onderzoek onder retailers toont aan dat 47 procent mobiele apparaten voor winkelmanagers heeft geïnstalleerd, terwijl 34 procent mobiele kassasystemen heeft omarmd en 26 procent consumenten de mogelijkheid biedt om met hun mobiel te betalen.
Tegelijkertijd heeft 42 procent mobiele apparaten in de winkel, maar bezitten die geen mobiele POS-functies die door het personeel gebruikt kunnen worden. Ook gaf drie kwart van de respondenten aan dat ze niet de juiste applicaties hebben om van mobiel een succes te maken op de winkelvloer.
Het gebrek aan geschikte apps is dus het grootste probleem voor retailers die de mobiel op de winkelvloer willen omarmen, maar het ontbreekt hen ook vaak aan goed personeel om ermee om te gaan, voldoende helpdesk-support dat hiermee overweg kan, goede betaalmogelijkheden en het managen en monitoren van de veiligheid van de mobiele oplossingen.
Mobiel momentum
Mobiel betalen wordt gemakkelijker, shopping apps worden populairder en ook winkeliers zien flink veel potentie in de mobiel op de winkelvloer. Maar die retailers moeten dan nog wel het probleem zien op te lossen dat ze voldoende bekwaam personeel in dienst hebben én dat ze de juiste apps hebben om klanten die naadloze mobiele ervaring in de winkel te kunnen bieden. Ik hoop maar dat deze groep snel zijn zaken op orde krijgt, want de consument is nu nieuwsgierig en kijkt nog graag rond, maar voor je het weet is er weer een nieuwe gewoonte ingeslopen, en zie die dan nog maar eens te veranderen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Betalen via apps in 2018 niet meer weg te denken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.