Twinkle | Digital Commerce

Mobiele shopping apps domineren alle feestdagen

2017-12-13
1000562
  • 2:55

Singles Day, Black Friday en Cyber Monday hadden één ding gemeen: nog nooit werd er zoveel omgezet als dit jaar. En dat was vooral te danken aan de smartphone, want met m-commerce niet meegerekend, zag Alibaba op Singles Day de omzet afnemen ten opzichte van vorig jaar. Ook in Nederland zien we deze feestdagen een sterke toename in het marktaandeel van m-commerce.

Smartphones leidend bij feestdagaankopen

Dat m-commerce de groeicijfers van de feestdagen zo domineert, komt volgens Adobe Analytics doordat bedrijven flink hebben geïnvesteerd in mobiele shopping apps en 'mobile wallets'. En waar Adobe vooral buitenlandse groeicijfers noteert, zien wij bij JMango360 dat feestdagen als Black Friday en Cyber Monday ook in Nederland succesvol zijn verlopen.

Op Black Friday kwam er via onze klanten 229 procent meer orders binnen dan op een normale vrijdag. Ook voor de maand december verwachten we minimaal een verdubbeling van het aantal app transacties als we kijken naar de volumes van vorig jaar. De segmenten waar wij de grootste verschillen zien, zijn mode, cosmetica, sport & hobby en wijnwinkels.

Meeste app downloads ooit op Singles Day in VS

Hoewel Black Friday records brak qua tijd die werd gespendeerd in apps, leidde Singles Day tot de meeste app downloads en in-app omzet, aldus onderzoeksbureau App Annie. Alleen al in de Verenigde Staten was deze dag goed voor een totaal van 2,7 miljoen shopping app downloads in de Apple App Store en Google Play Store tezamen.

De van origine Chinese feestdag Singles Day wint ook steeds meer terrein in het westen. Hierbij bleek de app van AliExpress de absolute winnaar: het was op deze dag in Amerika goed voor de helft van alle downloads in de top 10 van apps voor iOS en Google Play. Volgens Joe Tsai, mede-oprichter van Alibaba komt dit doordat 80 procent van hun app-gebruikers jonger is dan 25. 'Zij zijn echt heel erg mobiel gericht.'

Snel, gemakkelijk en op elk moment bestellen

Mobiel domineert alle feestdagen dit jaar en is er ook geen betere manier om klanten aan je te binden dan via mobiele apps. Mensen willen snel, gemakkelijk en op elk moment kunnen bestellen. Apps bieden die pijnloze ervaring en bovendien hebben apps extra features, zoals push berichten, die herhaalaankopen nog verder stimuleren.

Wat de app ook biedt is een constante aanwezigheid van een bedrijfslogo op het startscherm. Mensen zijn gewoontedieren. Iedere keer als iemand op zijn telefoon kijkt - gemiddeld 220 keer per dag - ziet hij jouw merk en hij kiest er dan sneller voor om door jouw producten heen te scrollen.

Onderzoek van Criteo heeft aangetoond dat mensen door een app 4,2 keer meer producten per sessie bekijken en 3 keer sneller converteren dan via een mobiele website. Dat klinkt wellicht logisch, omdat mensen die een app gebruik vaak ook de meest loyale klanten zijn. Maar Bol.com heeft de stelling getest onder twee homogene klantgroepen, waarbij groep A de app ging gebruiken en B alleen de mobiele site. Groep A bleek vaker terug te komen en bovendien 30 procent meer uit te geven dan groep B. Kortom, door de gebruikerservaring, gemakkelijke checkout en snelheid doen mensen sneller een transactie via de app. En door pushberichten en het app-icoon op hun mobiele telefoon blijf je top of mind en komen klanten ook nog eens sneller terug.

Uit onze data blijkt dat juist kleine tot middelgrote shops lijken te kunnen profiteren van de mobiele verschuiving. Sterker nog, Adobe ontdekte dat uitgerekend bij kleinere retailers de conversieratio op mobiel 30 procent hoger lag dan bij grote retailers. Een duidelijk signaal dat kleine merken de gaten van grote merken kunnen opvullen.