Twinkle | Digital Commerce

De dag van online shopping in China: 11 november

2017-05-26
180101
  • 1:23

Vijf jaar geleden begon e-commerce gigant Alibaba met het 11 november-festival: de ultieme dag voor online shoppers in China. Dit jaar doen meer dan 20.000 webwinkels en verkopers mee op de Alibaba-marktplaats, met sites als Tmall en Taobao.

Volgens de China Daily hebben zij voor dit jaar opnieuw online discounts beloofd van 50 procent op producten en diensten. Vorig jaar leverde het 11 november-festival een recordomzet op van 19,1 miljard yuan, omgerekend een slordige 3,13 miljard dollar.

Volgens consultancy firm Bain & Co. wordt 11 november een dag waarop meer mensen de populairste e-commerce sites bezoeken dan de totale bevolking van Brazilië. Bain heeft ook voorspeld dat China de Verenigde Staten dit jaar zal gaan passeren als ‘s werelds grootste e-commerce speler, waarbij gemakshalve b2c, b2b en c2c op een hoop worden gegooid.

Feit is dat e-commerce in China booming is. Morgen bezoeken we met een delegatie van het Ministerie van Economische Zaken en de Nederlandse ambassade alhier Chinese overheidsinstanties op het gebied van e-commerce. We gaan het hebben over regelgeving, keurmerken, cijfers over e-commerce, veiligheid, distributie en logistieke uitdagingen en privacy.

11 November deed me even denken aan de Thuiswinkel 10-daagse, die we vele jaren geleden eenmalig hebben georganiseerd. Was niet echt een daverend succes. Misschien is de tijd nu wel rijp voor een super online shopping dag in Nederland, in lijn met bijvoorbeeld ook Cyber Monday in de Verenigde Staten. Dan is de vraag wanneer zou zo’n super online shopping dag moeten plaatsvinden in Nederland? Stuur me hieronder gerust een bericht als je een idee of suggestie hebt.