Twinkle | Digital Commerce

Schaeffer: ‘Amazon zorgt in Nederland voor groei online non-food’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:56

Bol.com is niet bang voor de eventuele gang van Amazon naar ons land. Dat vertelde de marketingdirecteur van Bol.com, Michel Schaeffer, tijdens het congres De andere kijk op retail in DeFabrique in Utrecht. ‘Amazon zal gaan zorgen voor een groei van de online non-food markt, waarin nu nog veel ruimte is.’

Al enkele jaren geeft Amazon te kennen interesse te hebben in het betreden van de Nederlandse markt. Het in de Verenigde Staten grootste e-commerce bedrijf heeft de plannen vooralsnog niet doorgevoerd, maar het lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn voordat Amazon een serieuze concurrent van Bol.com wordt in Nederland.

Geen zorgen
Schaeffer zei tijdens het congres in Utrecht dat het logisch is dat Amazon interesse heeft in de Nederlandse markt. ‘Natuurlijk heeft Amazon interesse, dat vind ik niet meer dan normaal. Ook vissen wij in dezelfde vijver als Amazon wat betreft onze producten en het platformconcept waarmee onze webwinkel werkt. Maar ik maak mij geen zorgen om de komst van Amazon. Ik weet dat wij er alles aan doen om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken door hen een maximale keuze te bieden in product, prijs, vorm en beschikbaarheid. Ik zou mij als ik een fysieke retailer met een gelimiteerd aanbod van producten was meer zorgen maken over de komst van Amazon.’, zegt Schaeffer.

Groei non-food
Schaeffer voorspelde dat Amazon zal zorgen voor een groei van de online non-food markt. ‘In 2012 was het aandeel van online non-food producten 7,1 procent. Ter vergelijking, in Groot-Brittannië was dit al 18 procent. Dat komt omdat er in de UK meer concurrentie is. Voor deze extra concurrentie zal Amazon, als het naar Nederland komt, ook in ons land zorgen. Er is nu nog erg veel ruimte in de non-food markt in Nederland.’

Plaza
Schaeffer vertelde klanten een maximale keuze te willen geven, het unique selling point van Bol.com, door ook het aanbod van concurrenten in de webshop te tonen. 'Bol.com is hier bescheiden in. We kunnen nu eenmaal niet alles zelf aanbieden. Daarom kunnen onze concurrenten nu verkopen via Plaza. We werden hierover in eerste instantie voor gek verklaard: "Je hebt een mooi bedrijf en dan laat je concurrenten meedraaien in jullie verkoop.'' Maar daardoor kunnen we onze klant wel nog beter van dienst zijn en worden we een startpunt voor consumenten.'