Twinkle | Digital Commerce

Libris en Blz. plaatsen bestelzuilen op winkelvloer

2017-11-08
180101
  • 1:47

Libris en Blz. hebben bestelzuilen geplaatst in vijf winkels. In de komende proefperiode worden ook zuilen geplaatst op de vloer van andere vestigingen van de ketens. Klanten kunnen boeken die niet in de winkel liggen online bestellen.
 
Libris en zusje Blz., onderdeel van Euretco, claimen de eerste Nederlandse boekhandelketens te zijn met bestelzuilen. Ze werken samen met Clicks in Bricks, waarvan ook zuilen te vinden zijn op de vloeren van onder andere Halfords, Pets Place en Duifhuizen. Afrekenen kan, afhankelijk van de wensen van de retailer, via het kassasyteem van een winkel, via een pinautomaat op de zuil, met iDeal, met PayPal, met MyOrder, met nfc (near field communication) of een combinatie van deze opties.

‘Internetzuil verbindt kanalen’
Boekwinkeliers van Libris en Blz. in Heerenveen, Varsseveld, Gouda, Goes en Zevenaar hebben hun ‘winkelassortiment’ door de samenwerking met Clicks in Bricks reeds vergroot van gemiddeld tienduizend naar honderdduizend titels. De boeken worden daags na bestelling in de winkel bezorgd. ‘De zuilen passen perfect binnen onze multichannelstrategie’, aldus directeur Caroline Damwijk in een persbericht. ‘Drie verkoopkanalen zijn voor ons van belang: de fysieke winkel waar klanten advies krijgen van ervaren, passievolle ondernemers, de webwinkel en de e-book tak. De internetzuil verbindt deze kanalen. Bovendien laten boekhandels hiermee zien dat ze meegaan met de tijd en dat ze service aan de klant op de eerste plaats zetten.’

Centrale webshop voor Libris
Eerder deze zomer koppelde Libris de fysieke boekwinkels aan een centrale webshop. De formule legt daarmee de nadruk op Libris als overkoepelend merk voor de klanten van zijn bijna honderd winkels. Consumenten kunnen sindsdien op twee manieren online boeken kopen bij de franchisenemers van Libris; via hun eventuele eigen webshop en via Libris.nl. Ook voor Blz. is inmiddels een centrale webshop opgeleverd.

Polare
Polare, de naam waaronder Selexyz en De Slegte afgeslankt verdergingen, wil ook de long tail gaan aanboren offline; voor het eind van het jaar moet het mogelijk zijn om op de vloer van de boekwinkels online te bestellen uit het assortiment van miljoenen titels. Dat zei Paul Dumas van ProCures Investments begin deze zomer bij de presentatie van Polare.