Een simpele klik, en je wachtwoord invullen, en de krant ligt voor een of twee eurootjes op de digitale mat. Dat is een mooi stukje omzet voor een sector die het moeilijk heeft, toch?
Voordat ik een los nummer koop, wil ik eigenlijk weten wat ik krijg. Wat staat er in die krant die ik koop? Het is het best bewaarde geheim van de redacties, lijkt het wel.
Op een lullige, onleesbare, ‘thumbnail’ van de voorpagina van de krant na krijg je niets te zien op iTunes of via hun eigen appjes. Ook de eigen websites van de kranten verleiden me niet tot het kopen van een los nummer. Beetje dom toch? Zo verkoop je jouw krant, en daarmee ook de advertenties, toch niet? Vertel gewoon wat er in die mooie krant staat. Dat nieuws is het waard.
Beste krantenverkopers: jullie mogen mij best wat meer verleiden. Ik koop zo’n los nummer toch uit impuls. Waarom zou ik juist op dit moment geld voor jullie krant van vandaag betalen? Waar blijft die aantrekkelijke virtuele krantenkiosk?
En, het mag allemaal best wat minder braaf hoor. Ik hou wel van chocoladeletters over Patty Brard, veelverdieners in de zorg of lokale wethouders die een scheve schaats rijden …
Daar heb je opzich wel gelijk in, je zou denken dat er veel meer valt te behalen in de virtuele wereld voor hun, waar ze ook voor mijn gevoel nog te weinig op inspelen. Wat juist wel moet, gezien de huidige oplages continue dalen voor de papieren versies.