Twinkle | Digital Commerce

Alibaba-gebruikers kunnen verkopen op Chinees sociale medium

2017-05-27
180101
  • 1:37

Retailers die verkopen op de Chinese marktplaats Taobao kunnen sinds deze week ook hun producten aanbieden op het sociale medium Weibo. De dienst komt voort uit een alliantie tussen Taobao’s eigenaar Alibaba Group en Sina, eigenaar van Weibo.

De twee bedrijven testen sinds deze week de nieuwe service, die retailers meer omzet moet gaan opleveren. De verkopers posten vanuit hun account op Taobao hun producten direct op Weibo, het 'Chinese Twitter'. In het bericht op het sociale medium staat de prijs van het artikel, het logo van de verkopende partij, de rating van de retailer op Taobao, de populariteitsscore van het product en een knop om het item te delen met andere consumenten.

Voorkomt zoeken
‘Het design van de retailberichten op Weibo verbetert de efficiëntie van de posts en voorkomt dat consumenten onnodig moeten zoeken naar hun favoriete product op de Taobao-site’, legt Cheng Yu, hoofd commercie bij Sina Weibo, uit aan Internet Retailer.

Groene bonen
Het voedselbedrijf Be & Cherry was de eerste retailer die de proef op de som mocht nemen met de nieuwe dienst. Afgelopen maandag plaatste het bedrijf een post op Weibo voor de verkoop van groene bonen. Die dag was 50,4 procent van de online traffic afkomstig van Weibo. De meeste orders kwamen van mobiele apparaten. De dienst wordt de komende tijd verder uitgerold.

Aandeel
De koppeling met Weibo is de eerste grote stap die de Alibaba Group maakt sinds het in april een aandeel van 18 procent in Sina Weibo nam. Het sociale medium heeft een half miljard geregistreerde gebruikers, per dag worden er 100 miljoen korte berichten gepost. Taobao bevat ongeveer 7 miljoen verkopende retailers.

Alibaba heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een winst geboekt van 680 miljoen dollar, ofwel ruim een half miljard euro. De omzet groeide tot 1,38 miljard dollar, 71 procent meer dan die in hetzelfde kwartaal vorig jaar.