Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer Scapino, Manfield en Invito, zag zijn omzet het afgelopen halfjaar ruim veertig miljoen euro lager uitvallen dan in de eerste helft van 2012. De online omzet groeide wel, maar veel minder dan voorheen.
Dat blijkt uit halfjaarcijfers (pdf) die Macintosh vanochtend heeft gepubliceerd. De inkomsten in de eerste zes maanden van dit jaar bedroegen 379,6 miljoen euro, ruim 10 procent minder dan de 423,4 miljoen euro in de eerste helft van 2012. Het verlies van de nummer 56 van de Twinkle100 kwam uit op 15,3 miljoen euro.
Slecht weer en minder winkelbezoek
Macintosh leverde dus meer dan een tiende van zijn inkomsten in. Het concern wijt de omzetdaling in het afgelopen halfjaar aan ‘de combinatie van slecht weer en minder bezoekers aan onze fysieke winkels’. Afgelopen boekjaar werd nog wel een klein omzetplusje geboekt, van 2,1 procent ten opzichte van 2011. Dat was onder meer te danken aan de sterk gestegen online verkopen; in (heel) 2012 werd een online inkomstengroei van ruim 50 procent genoteerd.
Online ontwikkeling
In de eerste helft van dit jaar kwam de online omzetgroei uit op 11 procent, nog niet een kwart van de groei in het afgelopen jaar. Macintosh rekent voor dat momenteel 7 procent van zijn inkomsten uit fashion (vooral schoenen) online worden geboekt. ‘Belangrijk is dat hiermee een duidelijk positieve bijdrage wordt geleverd aan het bedrijfsresultaat', schrijft het retailconcern in zijn bericht van vandaag. 'Ook de toenemende verkoop via externe online en offline platformen zoals Amazon, Wehkamp en House of Fraser, maakt integraal deel uit van onze cross channel strategie.’
Naar winst
Macintosh spreekt de verwachting uit dat de marktomstandigheden en de bestedingen in de rest van het jaar niet zullen verbeteren. ‘Daarom zal het sturen op marge, cash en kosten opnieuw een centrale positie innemen in ons handelen. We herhalen dat 2013 een transitiejaar wordt waarin Macintosh zich prepareert voor de toekomst. Dit zal er toe moeten leiden dat in 2015 een bedrijfsresultaat wordt gerealiseerd tussen € 30 en € 40 mln.’
Winkelsluting
Macintosh heeft eerder dit jaar een reorganisatie aangekondigd, die gepaard gaat met de sluiting van 'ruim 110' winkels. Daarvan zijn er inmiddels 10 dicht, laat het concern vandaag weten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Rek uit online groei kwakkelend Macintosh
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.