Twinkle | Digital Commerce

Macintosh: online groei en nieuwe reorganisaties

2017-11-08
180101
  • 1:16

De Macintosh Retail Group leed vorig jaar een nettoverlies van meer dan honderd miljoen euro. De online inkomsten van het concern achter ketens als Scapino, Manfield en Dolcis groeiden stevig. Het marktaandeel in schoenen nam toe.

Dat blijkt uit de vanochtend gepresenteerde jaarcijfers van de nummer 42 van de Twinkle100. Het nettoverlies was met 102 miljoen euro vele malen hoger dan het gerapporteerde verlies in 2013 (12 miljoen euro), onder andere het gevolg van afschrijvingen op Scapino en het Belgische Brantano.

Meer marktaandeel
Macintosh wist zijn inkomsten in de lastige schoenenmarkt te vergroten, zowel online als offline. In ons land werd ruim 14 procent meer omzet geboekt, terwijl de inkomsten in de hele branche afnamen. De webomzet in schoenen op Macintosh’ hoofdmarkt nam met een kleine 40 procent toe, blijkt uit onderstaande tabel. Macintosh verkocht meer schoenen, tegen een hogere gemiddelde prijs:

Focus op Benelux
Macintosh zit midden in een reorganisatieprogramma (‘Rebalancing for profitable growth’). Het maakt nieuwe scherpe keuzes om het rendement te verbeteren; de Britse fashion-activiteiten worden verkocht, net als de groothandelsactiviteiten in braces en inlegzolen (Nea International). Het Nederlandse concern gaat zich volledig concentreren op de markt voor schoenen en kleding in de Benelux.

Halfords en Kwantum
Macintosh nam medio 2013 al afscheid van Halfords, dat later failliet ging en ‘extra light’ werd doorgestart. Bouwmarktketen Kwantum, dat meer omzet en een positief bedrijfsresultaat realiseerde vorig jaar, staat nog altijd in de etalage.