Twinkle | Digital Commerce

Kwart omzet Wehkamp.nl via mobiele apparaten

2017-05-27
180101
  • 2:16

Smartphones en tablets tekenen samen voor 25 procent van de omzet van Wehkamp.nl. De tablet-applicatie die het webwarenhuis lanceerde is inmiddels meer dan vijftigduizend keer gedownload. Eerder dit jaar stopte Wehkamp.nl met zijn geoptimaliseerde tablet-site.
 
Alexander van Slooten zei in september vorig jaar dat Wehkamp.nl eind 2014 best eens de helft van zijn omzet uit tablet zou kunnen halen. Op dit moment ligt het omzetaandeel van tablets op 24 procent van het totaal, laat de marketingdirecteur weten aan Twinkle. ‘Ik herinner me die voorspelling inderdaad. Die kan zeker nog uitkomen.’
 
App downloads
Wehkamp.nl lanceerde begin mei een speciale applicatie voor tablets. De app is in totaal meer dan vijftigduizend keer gedownload, waarbij de iPad tekent voor 75 procent en tablets die draaien op Android voor 24 procent. Van Slooten. ‘De conversie ligt iets lager dan die van de site op tablets, waarschijnlijk omdat de app eerder voor inspiratie wordt gebruikt en omdat er nog een paar opties in ontbreken, zoals filteren op maat. Deze worden in de komende releases toegevoegd. Het omzetaandeel van de app neemt wel behoorlijk toe, vooral als gevolg van nieuwe downloads. De SmartBanner die tablet-bezoekers van Wehkamp.nl erop wijst blijkt een flinke stimulans. ’

Meer onderhoud, minder conversie
Wehkamp.nl beschikte begin dit jaar ook over een geoptimaliseerde site voor tablets, maar die werd na een maand of vier weer uit de lucht gehaald. Volgens Van Slooten zorgde de site voor veel complexiteit. ‘Eigenlijk bezorgde dat tweede platform ons dubbel onderhoud. Daar komt bij dat de conversie van de geoptimaliseerde tablet-site achter bleef bij die van de desktop-versie op tablets. Mensen varen ontzettend op herkenning blijkt. Experiment mislukt, maar wel veel geleerd.’

Responsive design
Wehkamp.nl toont sinds enkele maanden weer de desktop-versie van zijn site aan tablet-browsers. ‘Eind dit jaar gaan we over op responsive design’, zegt Van Slooten, ‘waarbij afbeeldingen voor de tablet anders worden geschaald. Maar we gaan niet meer met twee formaten werken, zoals we voor die tablet-site deden.’

Smartphone-app zonder winkelmandje
Een smartphone-applicatie is voor Wehkamp.nl geen must, laat Van Slooten weten: ‘Zo’n app moet toegevoegde waarde hebben, zeg ik al twee jaar. Als ik er van overtuigd ben dat die er is, dan gaan we hem bouwen. Op dit moment worden er nieuwe plannen gemaakt.’ De marketingdirecteur kan zich voorstellen dat een eventuele smartphone-app helemaal geen winkelmandje heeft, maar dat gebruikers bijvoorbeeld wel push-berichten krijgen over de bezorging van artikelen of informatie over retourafspraken. ‘Ook kun je denken aan mogelijkheden om met foto’s van producten reviews te genereren.’

Smartphones zijn momenteel goed voor één tot anderhalve procent van Wehkamp.nl’s omzet.

RFS Holland Holding
Moedebedrijf en Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding zag zijn totale omzet in het laatste boekjaar (tot en met maart 2013) uitkomen op 590 miljoen euro, 8 procent meer dan het boekjaar ervoor.