In navolging van BMW heeft ook Daimler laten weten toekomst te zien in online verkoop van auto’s. Dit jaar nog wil de fabrikant van Mercedes de eerste webwinkel(s) openen. E-commerce lijkt daarmee definitief door te breken in automotive.
Commercieel directeur Roland Krüger zei afgelopen weekend tegen WirtschaftsWoche dat BMW ieder model wel online zou kunnen aanbieden. Dit past in de bedrijfsstrategie die vorig jaar onder de noemer 'Future Retail' werd gepresenteerd; alleen in grote Duitse steden als Berlijn, Hamburg, Frankfurt en München zouden fysieke filialen behouden moeten blijven, de kleinere zullen worden gesloten of verkocht.
Dealers keerden zich onmiddellijk tegen de directe online verkoop van BMW, waarna de fabrikant de uitspraken van Krüger nuanceerde; voorlopig zal alleen de elektrische i3 online te koop komen, bij wijze van e-commerce pilot.
Webwinkels, stadswinkels en pop-ups
Concurrent Daimler heeft inmiddels bekend gemaakt dit jaar nog webwinkels te willen openen voor de verkoop van allereerst compacte auto’s. De fabrikant van Mercedes zet daarnaast onder andere in op de verdubbeling van het aantal winkels in fysieke steden tot veertig vestigingen in 2020. Ook pop-up stores bij bijvoorbeeld evenementlocaties moeten de aantrekkingskracht op met name jongere klanten vergroten. Het staat allemaal in de gisteren gepresenteerde groeistrategie Mercedes-Benz 2020.
Andere manier aanspreken
Bestuursvoorzitter Joachim Schmidt liet gisteren bij de presentatie van Daimlers's nieuwe strategie weten dat klanten tegenwoordig niet meer zo vaak bij de dealer binnenlopen: ‘Daarom moeten we hen op een andere manier aanspreken.’ Voor Daimler zal het fysieke dealerkanaal echter het belangrijkst blijven, bezweert de fabrikant. Bestaande dealers zullen ook worden betrokken bij de online verkoopactiviteiten met het oog op aftersales en onderhoud.
Auto kopen op internet
Automotive staat te boek als een branche die terughoudend staat tegenover de opkomst van internet. Uit de plannen van BMW en Daimler blijkt dat de Duitse fabrikanten e-commerce niet alleen zien als een extra verkoopkanaal, maar ook als een manier om efficiënter te werken. Ook de consument went langzaam aan het idee van een auto kopen op internet; uit onderzoek van Capgemini bleek dat één op de drie Duitsers zich begin dit jaar al kon voorstellen een auto aan te schaffen online.
Hoe je het ook wendt of keert, het online verkopen van auto's rechtstreeks door de fabrikant zal in de toekomst een feit worden. En de dealer dan? Die heeft op aangeven van de importeurs en fabrikanten de laatste jaren fors moeten investeren in dure showrooms, vakkundig personeel en een professione uitstraling. Hebben zij nog toegevoegde waarde? Onderhoud, reparaties, klantcontact, het zijn sterke punten van de dealer, maar het business model moet om. Weg met dure showrooms en ook online actiever worden is de oplossing voor die dealers, maar het blijft sneu dat zij hun gedane investeringen in opdracht van de importeurs in waarde zien dalen. Succes aan het dealerkanaal gewenst, probeer nu al online zaken op orde te stellen is mijn advies.
Het is eigenlijk het bekende kanaalconflict en het was een kwestie van tijd dat deze branche er ook aan moet geloven.. Zaak nu om zsm erop in te spelen en mee om te gaan.