Franchise versus het hoofdkantoor van Albert Heijn? Zaandam versus de provincie? Het lijkt erop. Ik was stomverbaasd toen ik stuitte op de webshop Ah-afhaalpunt.nl, opgezet door een AH-franchisenemer met een eigen online concept. Hoe zit dat?
Ik wilde even uitzoeken hoeveel afhaalpunten / Pick Up Points Albert Heijn op dit moment operationeel heeft. In plaats van 'pick-up points' tikte ik 'AH afhaalpunten' in. Verschijnt er prompt de webshop Ah-afhaalpunt.nl. Nietsvermoedend klikte ik door. Het bleek een webshop te zijn met zeer sterk de look & feel van Ah.nl, maar toch net even anders. Met afhaalpunten in Melick en Mill, dorpjes onder respectievelijk Roermond en Nijmegen.
De verschillen tussen Ah.nl en Ah-afhaalpunt.nl
De verschillen tussen winkelen op Ah.nl of Afhaalpunt.nl lijken op het eerste gezicht niet groot, maar als je er praktisch mee aan de slag gaat, dan zie je zeker forse verschillen:
- Assortiment: Ah.nl gaat inmiddels naar een assortiment van circa 20.000 producten. Ah-afhaalpunt.nl biedt een assortimentsbreedte van ca. 8000 producten.
- Logistiek: Ah.nl biedt thuislevering en afhalen bij 6 (en binnenkort bij 7) afhaalpunten. Bij Ah-afhaalpunt.nl kun je tot nu toe alleen bij de twee genoemde AH-vestigingen afhalen. Wel schijnt er veel belangstelling te zijn bij andere franchisers om mee te doen. Misschien komt er dan ook thuisbelevering bij. Orderpicking van Ah.nl vindt plaats in speciale distributiecentra. Ah-afhaalpunt.nl doet de orderpicking in de winkel van de betreffende franchisenemer.
- Minimaal aankoopbedrag en betaalwijze: bij Ah.nl is de minimum ordergrootte 70 euro en betaal je met je pinpas bij aflevering. Bij Ah-afhaalpunt.nl is het minimum orderbedrag 25 euro en je betaalt in de webshop met iDeal.
Haha, wie weet! Want er zijn wel meer webwinkels van franchisers actief. Zo is AH Nuland al een tijdje met een shop actief via de software van LogiVert, die overigens daarmee gelijk laten zien wat ze kunnen. In ieder geval zijn de franchisers van AH lekker ondernemend. :)
Dirkjan,
Dank voor je reactie. Ik begrijp dat de IT-branche dit soort ontwikkelingen toejuicht. Dat zal ook gelden voor de bouwer van AH-afhaalpunt.nl, InovaMedia. Vermeldt het met trots op z'n site, begrijpelijk. Maar voor retailers, en zeker food-retailers is dit toch een zeer dure aangelegenheid. Initieel forse IT-kosten en daarna pittig content management om het brede assortiment constant up-to-date te houden. Dit kan de bedoeling toch niet zijn ? Concurrentie tussen food-retailers onderling zal er altijd zijn. Ook op online gebied: AH, Hoogvliet met concrete plannen, Plus met z'n specifieke aanpak, Jumbo die wellicht serieus op online zit te broeden. Maar initiatieven binnen 1 retailketen zonder samenhangende strategie: Dan moet de nood wel hoog zijn !
Volgens recente cijfers van Q&A is de online foodomzet slecht 1% va het totaal. Naar het online kanaal kan dus nog een hoop worden verlegd, maar het is niet voor iederen weggelegd i.d.d. Er zijn ook een aantal ongelukkige (buitenlandse) voorbeelden.
Denk persoonlijk dat de curated-shopping modellen zoals Hellofresh in de food de komende jaren de toekomst zullen zijn en dat daarna pas de Albert.nl- achtige verkoop zal gaan doorbreken. Maar ik ben eerlijk gezegd geen expert in food.
Het is inderdaad wel schrijnend dat er geen gezamenlijke Ahold (Etos, Gall& Gall) / Albert Heijn strategie schijnt te zijn mede i.v.m. mogelijk macht van (grotere) franchisees. De ongelukkige voorbeelden kennen we natuurlijk zoals bijvoorbeeld samenwerking / afstemming / onenigheid over de webwinkel van Mediamarkt, daar heeft men de overname van Redcoon destijds voor in het leven geroepen. Ogenschijnlijk heeft Albert Heijn het onderdeel online bij franchisers contractueel niet helemaal goed afgedicht. Lastig en jammer, aan de andere kant was dat 15 jaar geleden natuurlijk ook niet helemaal te voorzien.
Wat gaaf zeg.
Het zal nog wel even duren voordat deze franchisenemers zich ook gaan melden in de grote steden. Als ze dan ook nog eens thuislevering gaan doen kan het erg leuk worden. Nu vinden we dat nog wat prijzig.
Ik ben benieuwd
Raar dat de krachten niet gebundeld worden bij AH. Samen 1 systeem ontwikkelen en onderhouden is goedkoper dan allen het wiel opnieuw uitvinden. Ook wil je als bedrijf 1 visie hebben op de online activiteiten. Ik denk dat het hoofdkantoor hier wel een stokje voor gaat steken..