Twinkle | Digital Commerce

AH-franchise:eigen webshop naast ah.nl

2017-11-11
180101

Franchise versus het hoofdkantoor van Albert Heijn? Zaandam versus de provincie? Het lijkt erop. Ik was stomverbaasd toen ik stuitte op de webshop Ah-afhaalpunt.nl, opgezet door een AH-franchisenemer met een eigen online concept. Hoe zit dat?

Ik wilde even uitzoeken hoeveel afhaalpunten / Pick Up Points Albert Heijn op dit moment operationeel heeft. In plaats van 'pick-up points' tikte ik 'AH afhaalpunten' in. Verschijnt er prompt de webshop Ah-afhaalpunt.nl. Nietsvermoedend klikte ik door. Het bleek een webshop te zijn met zeer sterk de look & feel van Ah.nl, maar toch net even anders. Met afhaalpunten in Melick en Mill, dorpjes onder respectievelijk Roermond en Nijmegen. 

De verschillen tussen Ah.nl en Ah-afhaalpunt.nl
De verschillen tussen winkelen op Ah.nl of Afhaalpunt.nl lijken op het eerste gezicht niet groot, maar als je er praktisch mee aan de slag gaat, dan zie je zeker forse verschillen:

  • Assortiment: Ah.nl gaat inmiddels naar een assortiment van circa 20.000 producten. Ah-afhaalpunt.nl biedt een assortimentsbreedte van ca. 8000 producten.
  • Logistiek: Ah.nl biedt thuislevering en afhalen bij 6 (en binnenkort bij 7) afhaalpunten. Bij Ah-afhaalpunt.nl kun je tot nu toe alleen bij de twee genoemde AH-vestigingen afhalen. Wel schijnt er veel belangstelling te zijn bij andere franchisers om mee te doen. Misschien komt er dan ook thuisbelevering bij. Orderpicking van Ah.nl vindt plaats in speciale distributiecentra. Ah-afhaalpunt.nl doet de orderpicking in de winkel van de betreffende franchisenemer.
  • Minimaal aankoopbedrag en betaalwijze: bij Ah.nl  is de minimum ordergrootte 70 euro en betaal je met je pinpas bij aflevering. Bij Ah-afhaalpunt.nl is het minimum orderbedrag 25 euro en je betaalt in de webshop met iDeal.
Confrontatie?
Komt er een confrontatie tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn en (een aantal van de) franchisenemers? Het lijkt er eigenlijk wel op. Franchisenemers en online verkoop vanuit een landelijke organisatie is voor retail een lastig onderwerp. Via de landelijke webshop pak je een gedeelte van de lokale markt af en hoe regel je dat met elkaar? Ook begreep ik uit even rondbellen, dat er mogelijk een verschil van inzicht is in de manier waarop je online verkopen in de markt introduceert: doe je dat via een grote landelijke structuur met het uitrollen van meerdere distributiecentra, of laat je het vanuit de lokale filialen starten en bouw je het geleidelijk uit tot een landelijke structuur ? Kijk bijvoorbeeld hoe de Plus Supermarkten dat doet.
 
Spannend! En hoe verder?
Vorige week was in het nieuws dat Albert Heijn op 7 mei het eerstvolgende pick-up point (het 7de) opent bij een franchisenemer (in Zaltbommel). Wie het nog weet mag het zeggen. We kennen vrijheid van meningsuiting en vrijheid van online foodretail bedrijven. Toch lijkt me dat Zaandam niet echt blij is met de onafhankelijke lokale initiatieven. Tot aan Nijmegen en Roermond toe zal er zeker wel weer gepolderd worden.