De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Proaudioshop.nl.
Tekst: Daan Zijderveld
De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.
Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat iedere inspanning op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) het maximale effect heeft, is het van belang om volgens een bepaalde volgorde aan het werk te gaan. Er zijn namelijk een aantal voorwaarden waaraan u dient te voldoen om uiteindelijk door Google te worden opgenomen in de zoekresultaten. De voorwaarden laten zich opsplitsen in twee gebieden: techniek en content. Vervolgens bepaalt Google aan de hand van de autoriteit van de website welke positie de site inneemt binnen de zoekresultaten.
Interne links
Een van de technische aanpassingen die de vindbaarheid van een website kunnen vergroten, betreft het verfijnen van de interne linkstructuur. Wanneer de Google-bot zijn weg zoekt binnen een website, laat hij zich leiden door de interne links. Wanneer de interne linkstructuur helder is opgezet, kan de bot makkelijk sturen op verschillende zoektermen en zal ook de autoriteit/waarde die de verschillende pagina’s onderling bezitten, goed worden doorgegeven.
Interne links kunt u bijvoorbeeld plaatsen in de tekst op de homepage of op categoriepagina’s. Wanneer een webwinkel op de homepage omschrijft wat er in de shop te koop is (in het geval van Proaudioshop.nl zijn dit onder meer luidsprekers en versterkers), kan het de verschillende woorden linken naar de relevante categoriepagina’s. In de teksten op de categoriepagina’s kan de shop vervolgens weer linken naar de merkpagina’s, enzovoort.
Footerlinks
Een ander voorbeeld voor het verbeteren van de interne linkstructuur is het gebruik van footerlinks, die terugkomen op iedere pagina op het domein. Proaudioshop.nl heeft wel een poging gedaan met de popular tags, maar slaat toch de plank mis. Los van het feit dat één link meerdere zoektermen bevat of kan bevatten (de tags zijn dynamisch), is de url van de targetpagina een verzameling van procenttekens en wat random woorden. De targetpagina bevat vervolgens niet meer dan het logo van een merk. De shop kan beter links opnemen van relevante zoektermen in de footer die vervolgens correct linken naar de bijbehorende targetpagina.
Contentcreatie
Het tweede aspect dat geldt als voorwaarde voor opname in de zoekresultaten betreft de content op een website. Een site zal autoriteit vergaren op het moment dat Google erkent dat er veel unieke content is te vinden op de site. Wanneer Google tevens merkt dat er vaak nieuwe content bijkomt, zal de Google-bot vaker langskomen om hierop te controleren. Dit komt de indexatie ten goede. Omdat dit aspect niet alleen geldt als voorwaarde, maar tevens van belang is als rankingfactor, kunt u het bezitten van goede content beschouwen als fundamenteel.
De page title en de meta description kunt u ook onder content scharen. Proaudioshop.nl kan op dit gebied nog wel een aantal aanpassingen doorvoeren. Zo is het raadzaam een meer uitnodigende, unieke tekst na te streven. De page titles en meta descriptions zijn per slot van rekening het eerste wat een potentiële bezoeker van de website krijgt te zien (via de zoekmachines). Voor de pagina met luidsprekers kan Proaudioshop.nl de titel bijvoorbeeld veranderen in: ‘Luidsprekers nodig? Bij Proaudioshop al vanaf €X,xx!’ (maximaal 70 karakters). Let er op dat de zoekterm vooraan staat en dat u tevens de merknaam vermeldt. De meta description complementeert deze titel, is beschrijvend van aard en kan dan als volgt luiden: ‘Een grote verscheidenheid aan luidsprekers vindt u in onze shop. Van full range luidsprekers tot subwoofers voor professioneel gebruik. Bestel nu online!’ (maximaal 154 karakters).
Onderscheiden
Wanneer Proaudioshop.nl door Google gezien wil worden als autoriteit op het gebied van professionele audioapparatuur, is het verstandig ook daadwerkelijk onderscheidend te worden ten opzichte van andere webshops. Dit kan de site bijvoorbeeld realiseren door het oprichten van een forum waar bezoekers relevante vragen kunnen stellen aan een expert van Proaudioshop.nl. Een andere optie is het in het leven roepen van een blogsectie, waarin de shop de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van audio behandelt.
Linkbuilding
Wanneer u aan de voorwaarden voor opname in de resultatenpagina’s voldoet, kunt u werken aan de rankings. Linkbuilding is hierbij van cruciaal belang. U kunt dit op veel manieren doen, maar omdat er al is gesproken over het vergroten van de autoriteit door middel van contentcreatie, kan het verspreiden van content via externe blogs een logische vervolgstap zijn. Benader hiervoor partijen die zich in een overeenkomstige branche bewegen. Ook externe fora kunt u hiervoor gebruiken. Stel dat er op een willekeurig forum een audiogerelateerde vraag wordt gesteld, die al is beantwoord op het forum van Proaudioshop.nl. Deze vraag kan de shop dan beantwoorden met een link naar de betreffende pagina. Dit kunt u ook doen wanneer een extern blog een bepaald onderwerp behandelt, dat iets gemeen heeft met de behandelde onderwerpen in uw eigen blogpostings.
Bij linkbuilding is het van belang te bedenken bij welke partijen een link naar de eigen site van toegevoegde waarde zou zijn. Proaudioshop.nl kan dan denken aan sites van artiestenbureaus of zaalverhuurders. Het kan zijn dat er al relevante pagina’s zijn, maar deze kunnen hier ook speciaal voor worden gecreëerd.
Daan Zijderveld is consultant bij OrangeValley.
____________________
Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________
Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokters op Twitter.
De grens tussen jouw tips en comment spam/ blog spam is er wel erg vaag. Iemand die er geen verstand van heeft en dit opvolgt kan meer kwaad dan goed doen. Op grote schaal is dit voer voor een Penguin....
Lees deze eens even door: http://www.molblog.nl/bericht/douwe-egberts-kpn-pon-en-randstad-betrokken-bij-icomment-spam-i/
Een actie van de (jou wel bekende) Conversion Company.
Links moet je verdienen. Waardevolle links komen vanaf plekken waar je ze zelf niet neer kan zetten. Je bent helaas afhankelijk van de ander of hij de link daadwerkelijk plaatst. Een link die je zelf kunt plaatsen is vaak redelijk waardeloos. Daarnaast kan het ook averechts werken; lezers van het forum zullen wellicht geirriteerd zijn dat hun forum gebruikt wordt voor een veredeld link netwerk.
Contentcreatie en samenwerkingen zijn vaak de betere manieren.
Je bekijkt het erg zwart-wit valt mij op.
Wanneer links iets toevoegen aan een pagina, of dat nou een forum is of welk platform dan ook, zal er niemand zijn die dat zal ervaren als irritant.
Sterker nog, als je een vraag beantwoordt, die anders onbeantwoord zou blijven, zal het enkel gewaardeerd worden.
Ik heb het dus ook niet over aliassen of iets in die trant, maar juist meer over een vorm van webcare.
Jouw contentcreatie en samenwerkingsverbanden vragen veel tijd en moeite, die de eigenaren van webshops als deze vaak niet hebben. Daarom bevatten de SEO-dokter artikelen, desgevraagd, veelal basistips waarmee de shopeigenaren direct aan de slag kunnen.
Als je andere, concrete tips hebt, schroom dan niet om ze hier achter te laten.
Hi Daan,
Sommige tips vind ik alleen eng om zo neer te zetten. Zelf breng ik het inderdaad vaak zwart-wit in de hoop te bereiken dat mensen zich enkel op het witte stuk begeven en niet op het grijze gedeelte terecht komen, laat staan het zwarte. Het zelf plaatsen van links in blogs en forums naar je eigen site vind ik een no go.. vanuit linkbuilding. Wellicht vanuit traffic en webcare wel handig in de door jou geschetste situatie maar ongevaarlijk is het niet.Een leek kan flink wat schade aanrichten als dit enthousiast wordt aangepakt....(als dit soort links niet al standaard een rel=nofollow hebben). Maar als pro zou ik het ook niet doen....
Je opmerking over content creatie (in het artikel) kan ik me helemaal in vinden...ze kunnen dit doen in de vorm van een blog, online video's op hun eigen site etc. Samenwerken met de feestlocaties en DJ's...wellicht kunnen ze DJ's een avond spullen in bruikleen geven en vragen of ze er wat over kunnen schrijven op hun eigen site....(maar misschien is deze ook al op het randje). Er valt genoeg te schrijven over audio en de apparatuur. Het belangrijkste is daarna het plan om te zorgen dat je content opgemerkt wordt. Je zal moeten bouwen aan een "merk". Je hebt gelijk dat het lastig is voor eigenaren van kleine webshops en in niches, maar het hoort er toch echt bij. Juist omdat het zoveel werk is, zal het je veel opleveren in de SEO. SEO kost nou eenmaal ontzettend veel tijd....Voor niets gaat de zon op...
@Chantal
Ik geloof niet dat je in seo zo terughoudend moet zijn. Als je niet pro-actief op verschillende fora en blogs je eigen producten aanprijst, dan komen mensen het ook niet te weten. Als je kwalitatief goed schrijft en expertise toont dan zal een moderator je bericht wel willen laten staan. Het belangrijkst is dat waar je naar terugverwijst van goede kwaliteit moet zijn. Dan zal Google je echt belonen. Hoop dat je mijn advies ter harte neemt.
https://www.dtg.nl/kennis/kennisartikelen/websites/seo-wat-is-het-en-hoe-zet-ik-het-slim-in-als-ondernemer.aspx