Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken Pietenshop.nl

2017-05-28
180101
  • 3:53

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor een van de aanmeldingen: Pietenshop.nl.

Tekst: Hester van Schaik

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Redelijke vindbaarheid
Pietenshop.nl is een onderdeel van Fopshop, een feestartikelenspeciaalzaak. Bij Pietenshop.nl vindt de bezoeker pietenpakken, sinterklaaskostuums, schmink en andere sinterklaasattributen. Pietenshop.nl is al redelijk goed te vinden via Google. Op de zoekterm `zwarte pieten pak' heeft Pietenshop.nl een tweede positie in de zoekresultaten onder Marktplaats.nl. Op de zoekterm `Sinterklaas kleding' heeft Pietenshop.nl een vijfde positie. Toch kan Pietenshop.nl nog verschillende aanpassingen doen om verder te stijgen in de zoekresultaten.

Navigatiestructuur
Onmisbaar voor een website is de navigatiestructuur waarmee bezoekers door de website kunnen klikken. Maar ook voor de vindbaarheid is de navigatiestructuur van belang. Hoe hoger een zoekterm in de navigatie staat, hoe belangrijker Google de zoekterm vindt. In het geval van Pietenshop.nl bestaat de hoofdnavigatie uit: Informatie, Productinfo, Nieuwsbrief, Grimeer workshop, Links en Contactformulier. Terwijl de secundaire navigatie bestaat uit: Zwarte Piet, Sinterklaas, Schmink, Decoraties en Kinderfeest. De belangrijkste termen staan dus niet in de hoofdnavigatie, maar in de secundaire navigatie. Door dit aan te passen en de belangrijkste termen op te nemen in de hoofdnavigatie kan Pietenshop.nl de vindbaarheid verbeteren op belangrijke termen als Zwarte Piet en Sinterklaas.

Url-structuur
Zorg dat u url's niet langer maakt dan nodig. Korte url's zijn duidelijker en makkelijker te onthouden. Door het onderwerp van de pagina te vermelden in de url, zorgt u ervoor dat de url gebruiksvriendelijker wordt. Zo is het voor gebruikers en Google veel duidelijker waar een webpagina over gaat. De pagina met de pietenpakken is nu bijvoorbeeld te vinden onder www.pietenshop.nl/catalogus/zwarte-piet. Deze url kan worden ingekort naar www.pietenshop.nl/zwarte-piet. De cataloguspagina heeft immers voor zowel SEO als voor de bezoeker geen toegevoegde waarde.

Linkbuilding
Pietenshop.nl heeft al een begin gemaakt met linkbuilding. Op de pagina `Links' staan websites waarmee Pietenshop.nl links heeft uitgewisseld. Dit is niet de beste manier om te linkbuilden. Google ziet dat de links zijn ontstaan uit linkruil en beschouwt dit als een onnatuurlijk linkprofiel. Linkruil wordt door Google dan ook niet gewaardeerd en overmatige linkruil kan zelfs worden bestraft. Links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en zijn in strijd met de richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar uw site of links van uw site worden gemanipuleerd. Hieronder staan voorbeelden van linkuitwisselingsprogramma's die de positie van een site in de zoekresultaten negatief kunnen beïnvloeden:

- Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. Dit geldt ook voor het betalen voor links of voor berichten die links bevatten, het inwisselen van goederen of services voor links of het verzenden van een 'gratis' product in ruil voor een recensie en een link naar uw site.
- Overmatige linkuitwisselingen ('link naar mij en ik link naar jou') of partnerpagina's met crosslinks als enige doel.
- Grootschalige campagnes voor artikelmarketing of gastberichten met ankertekstlinks met veel zoekwoorden.
- Het gebruik van geautomatiseerde programma's of services om links naar uw site te maken.

Linkwaardige content
Het advies voor Pietenshop.nl is om de linkpagina te verwijderen en op zoek te gaan naar relevante links op basis van bijzondere en linkwaardige content. Pietenshop.nl legt bijvoorbeeld onder de knop `Productinfo' uit wat het verschil is tussen synthetische baardstellen en buffelhaar baardstellen. Een interessant en relevant artikel, net als de artikelen over schmink en de pietenkostuums. Voeg meer van dit soort informatieve artikelen toe en gebruik deze artikelen om te linkbuilden. Pietenshop.nl zou ook nog een filmpje kunnen maken over het op de juiste manier bevestigen van de baard van Sinterklaas.

Extra mogelijkheden
Bij het uitkiezen van een pietenpak blijkt het dat er verschillende kleuren en maten zijn. Als een gekozen kleur er niet in de juiste maat is, moet een bezoeker terug naar het productoverzicht om een andere kleur te kiezen - in de hoop dat die wel in de juiste maat aanwezig is (zie afbeelding 1). Dit is omslachtig en op een eenvoudige manier op te lossen door op de productpagina vergelijkbare alternatieven in een andere kleur of maat aan te bieden. Het is ook mogelijk om hier aanvullende producten te plaatsen, denk aan schmink of een pietenkraag. Deze alternatieven en aanvullingen geven pagina's autoriteit omdat ze hierdoor relevant aan elkaar zijn. Het bieden van een klein aantal alternatieven maakt de keuze voor de consument ook makkelijker.



Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2013.