Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt JeansOnline

2017-11-09
180101
  • 8:13

Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Dit keer bracht hij een bezoek aan Jeansonline.nl

Tekst: Jurgen Nijhuis

-------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)





Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
-------------------------------------------------

Algemene eerste indruk +
De homepage van Jeansonline.nl ziet er niet echt uit als een doorsnee webwinkel, de site heeft visueel gezien namelijk ‘blogachtige’ trekjes. Foto's en banners, die verwijzen naar categorieën en producten, domineren de opmaak. Er zijn geen individuele producten te zien.

Verder valt op dat er maar liefst drie menu's zijn, die elkaar grotendeels overlappen: bovenaan is er het uitklapmenu, linksboven is er een lijstje met links naar de belangrijkste categorieën en ook onder aan de pagina staan vergelijkbare rijtjes met links. Goed voor de SEO en wellicht handig voor bezoekers, maar het onderste menu is een beetje overbodig, lijkt me. Zeker ook omdat het visueel gelijk is aan andere belangrijke linkjes, zoals naar de klantenservice en contactinformatie. Hierdoor strijden deze linkblokken om de aandacht van de bezoeker en dat komt de overzichtelijkheid niet ten goede.

Als geheel ziet de homepage er absoluut aantrekkelijk uit, in een moderne opmaak die stijlbewuste jongeren zeker zal aanspreken en met goede kwaliteit foto's en banners.

Aanbieder +
Contact en bereikbaarheid ++
De contactinformatie van JeansOnline is onderdeel van de klantenservicesectie en is snel te vinden via linkjes boven en onder aan de pagina. Het bedrijf is te bereiken via telefoon, chat en e-mail (via een mailadres of webformulier). Opvallend zijn de Engelstalige kaders voor de contactopties. Het is me onduidelijk waarom deze niet gewoon in het Nederlands zijn.

De contact- en bedrijfsinformatie zijn voldoende uitgebreid en de bereikbaarheid is goed. De klantenservice is ook 's avonds en in het weekend bereikbaar via een gratis telefoonnummer en online chat.

Mijn testmailtje werd binnen enkele uren beantwoord. Je ziet gelukkig steeds vaker dat webwinkelbedrijven de communicatie met hun klanten serieus nemen. Antwoordtijden van e-mails van meer dan 24 uur komen steeds minder voor.

Algemene voorwaarden en privacyreglement +
JeansOnline gebruikt de Thuiswinkel-voorwaarden, zonder verdere aanvullingen. Deze zijn duidelijk vormgegeven online te lezen en ook als PDF beschikbaar.

Het privacyreglement is zeer volledig, goed gestructureerd en in begrijpelijke taal opgesteld. De site verstrekt ook informatie over het gebruik van cookies. Daarnaast vraagt de shop bij het eerste bezoek aan de site via een pop-up toestemming voor het plaatsen van cookies van henzelf en van ‘veilige en betrouwbare partners’. Wie die partners zijn en wat voor soort cookies die partners gebruiken is niet duidelijk.

Website +
Vormgeving en structuur +
Afgezien van de homepage wordt de basis van de vormgeving gevormd door zwart, wit en grijstinten. Ook de opmaak als geheel is bescheiden, waardoor de producten goed uit de verf kunnen komen.

De site is onderverdeeld in secties voor heren, dames, schoenen, nieuwe producten en merken. Een wat wonderlijke hoofdverdeling, vind ik, zeker wat betreft de aparte schoenensectie. Maar aangezien de groepen elkaar toch overlappen, maakt het verder niet zoveel uit. Het lijkt erop dat de productcatalogus uit één grote productgroep bestaat die te filteren is met tags. Op die manier zijn producten niet specifiek verbonden aan één categorie.

De linkerkolom met filters ontbeert iedere vorm van opmaak. Hierdoor ogen de pagina's wat rommelig, alsof de kolom er niet echt bij hoort. Ook is het verwarrend dat sommige filtercriteria zijn 'uitgeklapt' en andere niet. Het duurde even voordat ik doorhad dat de dichtgeklapte filters niet zijn uitgeschakeld, maar gewoon opengeklapt en gebruikt kunnen worden. Een simpel icoontje bij iedere filterlink zou de functie direct duidelijk maken. Nu is het een onopvallend rijtje termen die niet eens als links herkenbaar zijn.

De site toont alle artikelen in één type overzicht: een raster met plaatjes en summiere informatie. Je kunt niet wisselen tussen verschillende weergaven. Het enige aanpasbare is het aantal producten per pagina. Op zich zijn de overzichten duidelijk en ogen ze verzorgd, maar een extra overzichtstype (met bijvoorbeeld kleinere afbeeldingen) zou handig zijn, al is het maar omdat je dan minder hoeft te scrollen. Een handige mogelijkheid is dat je in de overzichten door middel van mouse-over’s door de foto's kunt bladeren.

De productpagina's bevatten veel informatie en JeansOnline benut de beschikbare ruimte volop. Niet alleen geeft de site productinformatie (doorgaans vrij summier overigens), ook essentiële informatie over betalen, verzenden, ruilen en retourneren is door middel van een accordeonfunctie beschikbaar op iedere pagina.

Bij ieder product staan één of meer foto's, die je kunt vergroten en waarop je kunt inzoomen op detailniveau. Deze productfotofunctie is een mooie en nuttige aanvulling en werkt prima.

Een minpuntje van de site vind ik het opvallend kleine lettertype. Met de hoge schermresoluties van tegenwoordig is dat echt not done. Ik had nog net geen vergrootglas nodig, maar zat wel met samengeknepen ogen te lezen. Niet echt relaxed bij het winkelen.

Navigatie +
Het navigeren door de winkel verloopt primair via het hoofdmenu. Dit is een zogenaamd megamenu, dat over de gehele breedte van de pagina openklapt. Hierdoor zie je in één oogopslag alle items.

Dat de helft van de items in het Engels en de helft in het Nederlands is, maakt het snel scannen van de categorieën er overigens niet bepaald makkelijker op. Maar blijkbaar vindt JeansOnline dat termen als riemen, sjaals, tassen en sokken niet hip genoeg zijn en belts, scarves, bags and socks beter aansluiten bij de doelgroep. Gek genoeg staan er dan wel oubollige termen als telefoonaccessoires en lederen jassen tussen en soms worden zowel Engelse als Nederlandse termen gebruikt, zoals schoenen en shoes. Kortom, de consistentie is ver te zoeken.

Na het klikken op een menucategorie kom je op de desbetreffende overzichtspagina met daarin verdere filter- en selectiemogelijkheden om verder te navigeren.

Het kruimelpad dat onder aan het menu wordt weergegeven is in principe een handige toevoeging, maar helaas is de bruikbaarheid op deze website niet altijd even groot. De site neemt namelijk alleen categorieën mee en geen verfijningen via de selectiemogelijkheden in de linkerkolom.

Zoeken +/-
Er is iets vreemds aan de hand met de zoekfunctie. Als je namelijk zoektermen invoert, zoekt de site al naar resultaten terwijl je nog typt. Die zie je dan ook voorbijkomen tijdens het typen. Dat is best handig, maar als je vervolgens op ‘Enter’ drukt of op het zoekicoontje klikt met je muis, zijn in sommige gevallen alle resultaten weg en krijg je de melding dat er geen resultaten gevonden zijn. Ook zoeken op categorienamen of andere algemene zoektermen levert vaak niets op, terwijl de shop deze namen overal op de site gebruikt. Kortom, een nogal wispelturige zoekmachine, die voor ergernis zal zorgen bij de bezoekers en wellicht een negatief effect zal hebben op de uiteindelijke verkoopcijfers.

Selecteren +
Voor het filteren en selecteren van producten zijn er allerlei criteria voorhanden. Deze verschillen per artikelsoort. Vrijwel alle criteria werken met aankruisvakjes en treden in werking zodra je het vakje hebt aangevinkt. Wil je meerdere criteria toepassen, dan moet je die dus stuk voor stuk aanvinken en steeds wachten op de nieuwe selectieresultaten. Daarbij moet je ook alsmaar heen en weer scrollen, want de resultaatpagina start steeds gewoon bovenaan. Persoonlijk vind ik het prettiger om eerst de selecties te kunnen maken en dan in één keer met een druk op een knop het filter in werking te zetten.

Zoals al eerder aangegeven zijn alleen de meest gebruikte filtercriteria 'opengeklapt'. Andere criteria zijn 'dichtgeklapt' en niet als link of filter herkenbaar, totdat je ontdekt dat het werkende filters zijn.

Als je vanuit een selectie naar een productpagina gaat en daarna weer terug, is de selectie gehandhaafd. De subset wordt dus gelukkig onthouden.

Naast filteren kun je de producten ook sorteren op prijs, datum en merk. Niet heel bijzonder uitgebreid, maar het is altijd handig om in elk geval op prijs te kunnen sorteren.

Techniek +/-
Afgezien van de ronduit buggy zoekfunctie ben ik geen technische onvolkomenheden of storingen tegengekomen. Maar omdat ik een zoekfunctie van groot belang vind, heeft dit wat mij betreft een behoorlijke impact op de score voor dit onderdeel.

Gebruiksvriendelijkheid +
Over het algemeen is deze webwinkel gebruiksvriendelijk, hoewel de gebrekkige zoekmachine er helaas wel afbreuk aan doet, evenals het behoorlijk kleine lettertype. Het bekijken van de catalogus en het winkelen verloopt verder zonder problemen en volgens bekende patronen.

Teksten en informatievoorziening +
De teksten die boven aan elke categorie staan zijn overduidelijk voor SEO-doeleinden geplaatst. Inhoudelijk voegen ze namelijk bar weinig toe en ze staan dan ook standaard 'ingeklapt'. Dat maakt voor SEO niets uit, want ze zijn wel zichtbaar voor zoekmachines.

Natuurlijk staan er ook volop teksten op de site die er wel toedoen, zoals in de klantenservicesectie. Deze zijn van goede kwaliteit, hoewel niet foutloos. Vooral spatiefouten komen veelvuldig voor. Ook strooit JeansOnline kwistig met Engelse termen, terwijl dat volgens mij weinig toegevoegde waarde heeft. Opvallend is verder dat de lezer met 'u' wordt aangesproken, terwijl uit het aanbod en het jargon duidelijk een focus op een jonge doelgroep blijkt. In het online magazine (een soort blog over trendy onderwerpen) tutoyeert de site de lezer overigens wel.

De meeste producten hebben erg summiere beschrijvingen. Veel verder dan de technische details gaat het meestal niet. Wervende beschrijvingen zijn vaak achterwege gelaten. De praktische informatievoorziening is verder voldoende uitgebreid en de teksten zijn over het algemeen prettig leesbaar.

E-commerce ++
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces ++
De site verstrekt ruim voldoende informatie over het winkelen bij JeansOnline. Ook het bestellen zelf verloopt volgens bekende stappen: bestellen, betalen en afronden. Iedere fase in het proces wordt visueel aangegeven, is steeds in beeld en kan indien gewenst worden gewijzigd. Ook andere relevante informatie over de order is steeds beschikbaar. Een echte one-page-checkout dus.

Via diverse e-mails hield JeansOnline mij keurig op de hoogte van de orderafhandeling en enkele dagen na de aflevering kreeg ik een kortingsbon van 15 procent voor een volgende bestelling.

Betaalopties ++
Bij JeansOnline kan de klant betalen via iDeal, bankoverschrijving, achterafbetaling via Klarna, creditcard, PayPal, rembours en het Belgische Bancontact/Mister Cash. Een groot aanbod aan mogelijkheden dus. Aan achterafbetaling en rembours zijn wel kosten verbonden.

Veiligheid bestelproces ++
Het hele bestelproces - vanaf de winkelwagen - vindt plaats in een beveiligde omgeving. Niks op aan te merken.

Testbestelling ++
Mijn testbestelling verliep snel en soepel. De order werd verzonden in een herbruikbare textiele tas met klittenbandsluiting. Apart en net even wat leuker dan een plastic zak of kartonnen doos.

Conclusie +
Afgezien van de buggy zoekfunctie en enkele kleinere minpuntjes is Jeansonline.nl een moderne en prettige webwinkel met een ruim aanbod aan mode, schoenen en accessoires. JeansOnline is wat dat betreft geen gelukkige naam, want dat klinkt meer als een soort spijkerbroekendiscounter. Als ze de zoekfunctie onderhanden nemen, valt er daarna alleen nog maar te mopperen over details. Een prima score!

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2013.