Google heeft Flight Search gelanceerd in Nederland, een specialistische vergelijkingssite voor vliegtickets. Gebruikers worden vanuit de vluchtzoekmachine naar luchtvaartmaatschappijen en online travel agents (OTA's) gestuurd, waar ze tickets kunnen boeken.
Behalve in Nederland lanceerde Google zijn in september 2011 gestarte vluchtzoekmachine gisteren in Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje. Google Flight Search bevat actuele informatie van veel luchtvaartmaatschappijen. De prijzen van easyJet, Ryanair, Lufthansa, Transavia.com en Arkefly ontbreken in de Nederlandse zoekmachine, hun vluchtaanbod is overigens wel te zien.
Google toont gebruikers van Flight Search op een kaart waar ze wanneer tegen welke vanafprijs heen kunnen vliegen:
Kliks
Google Flight Search is net als Google Shopping een verticale zoekmachine van Google. Het bedrijf verdient niet aan de boekingen die volgen uit zijn bemiddeling (cost per sale), maar aan kliks naar de airlines en OTA’s (cost per click). Door te adverteren kunnen deze partijen hun zichtbaarheid in de resultaten vergroten, al blijft de positie ook afhankelijk van de relevantie van hun aanbod.
Commercial unit
James van Thiel, Industry Leader Travel bij Google in Nederland, laat Emerce weten dat het verdienmodel van Google Flight Search nog niet is geactiveerd. Op termijn kunnen vluchtaanbieders hun aanbod ook etaleren in de ‘gewone’ zoekmachine van Google, net zoals dat bij Google Shopping het geval is. Concreet worden die resultaten zichtbaar in wat Van Thiel een ‘commercial unit’ noemt, tussen de AdWords-resultaten en de organische resultaten in. ‘Die unit bevat vluchtsuggesties die zijn verwant aan de zoekopdracht. Die vermeldingen kunnen betaalde resultaten zijn.’
Paid inclusion
De verwijzingen naar de vergelijkingssites van Google, waaronder Shopping, Flight Search, Advisor en Hotel Finder, nemen letterlijk en figuurlijk een tussenpositie in op de normale zoekresultatenpagina’s. Ze gelden niet als organische resultaten, ook niet als reclame, maar als een ‘third kind of thing’, aldus de zoekgigant vorig voorjaar tegen Search Engine Land. Google begeeft zich volgens die vaksite op het terrein van paid inclusion, waarbij bedrijven pas een reële kans maken op een vermelding als ze een commerciële relatie hebben met Google; door te betalen in de verticale zoekmachines vergroten de bedrijven indirect hun vindbaarheid in de centrale Google-zoekmachine, zonder dat gebruikers dat echt duidelijk wordt gemaakt.
Ticketverkopers
Van Thiel liet overigens eind 2011 al weten dat ticketverkopers als Cheaptickets.nl, Vliegtarieven.nl niets te duchten hebben van een Nederlandse entree van Flight Search, omdat ze de zoekmachine zelf kunnen gebruiken als tool om hun verkoop te stuwen. In de VS worden OTA’s als Expedia, Booking.com en Kayak uit Flight Search geweerd, op last van de grote luchtvaartmaatschappijen.
Zie er weer gelikt uit!