Twinkle | Digital Commerce

Updates binnen Google AdWords: wat betekent dit voor u?

2017-05-28
180101
  • 3:34

Google heeft de afgelopen week de grootste wijziging in de geschiedenis van AdWords aangekondigd. Hiermee geeft Google duidelijk aan dat zij de toekomst zien als een wereld waarin de consumenten altijd en overal op verschillende schermen en apparaten hun behoeftes zullen vervullen.

Tekst: Rogier Leusink

Dit betekent dat, als u in het beslissingstraject van deze moderne consument betrokken wilt zijn, u mee zult moeten gaan naar andere schermen en apparaten. Inzicht en begrip van de multi device consumer behavior (zie afbeelding hieronder) draagt bij aan de optimalisatie van de online media-inzet.

Drie veranderingen
Met deze wijziging gooit Google zijn AdWords-strategie volledig op Multi Device Targeting. De aanpassing is onder te verdelen in drie grote wijzigingen:

1. geavanceerde targeting op locatie
2. passende advertenties op alle apparaten
3. nieuwe typen conversies meten

1. Geavanceerde targeting op locatie
De moderne consument beweegt zich tegenwoordig naadloos langs vele schermen en apparaten. Hier komt hij veel verschillende media en advertenties tegen. Het oriëntatietraject kent vele touch points. Google speelt hier nu op in door AdWords aan te passen aan deze consumenten. Het wordt vanaf juni mogelijk om een advertentie te targeten op de locatie van de apparaten. Hierbij is het ook mogelijk om specifieke biedingen toe te voegen aan deze campagnes. Op deze manier kan een horecaondernemer bijvoorbeeld advertenties vertonen op apparaten van mensen die zich binnen een straal van een kilometer van zijn restaurant bevinden. Met een specifieke korting of aanbieding lokt hij deze consumenten vervolgens zijn onderneming binnen. Op die manier hoeft hij met zijn biedingen niet met een heel land of een hele stad te concurreren, maar alleen met zijn buurt. Daarbij kan hij de biedingen ook op specifieke tijdstippen verhogen om beter naar voren te komen. Deze optie is natuurlijk ook erg geschikt voor winkeliers met een speciale koopavond of weekendactie.

2. Passende advertenties op alle apparaten
De nieuwe AdWords-advertenties kunnen moeiteloos worden weergegeven op alle verschillende apparaten en beeldformaten. Daarbij worden de advertenties automatisch aangepast aan de juiste context. Google gaat dus mee in de trend van responsive design. Ook de capaciteiten van alle verschillende apparaten zijn bij Google bekend en hier wordt dan ook rekening mee gehouden in het opmaken van de advertenties. Het is dus niet meer nodig om een aparte campagne in te richten met specifieke mobiele advertenties. Vanaf juni zullen deze specifieke mobiele campagnes ook worden samengevoegd met de normale campagnes. Het is verstandig om hier nu al rekening mee te houden in de opmaak van uw campagnes. Apps downloaden of rechtstreeks vanuit de advertentie bellen blijft uiteraard gewoon mogelijk. Deze automatische aanpassing van de advertenties wordt doorgevoerd in de normale campagnes.

3. Nieuwe typen conversies meten
Door de nieuwe mogelijkheden van de AdWords-advertenties is het ook mogelijk om nieuwe typen conversies te meten in AdWords. Zo wordt het mogelijk om naast een standaardconversie ook app-downloads en clicks-to-call te meten als conversie. Deze toevoeging kan van enorme waarde zijn als u gericht bent op telefonische aanmeldingen of apps aan wilt bieden vanuit de advertentie, zonder speciale landingspagina ertussen. In de financiële sector zal dit een welkome toevoeging zijn. Door een waarde toe te kennen aan deze conversies is het gemakkelijk om binnen AdWords te sturen op een goede CPA (Cost Per Action). Hiermee wordt ook een deel van de mogelijkheden van Google Analytics gebruikt om AdWords uit te breiden.

Is dit de juiste weg?
Google AdWords maakt het mogelijk efficiënter te adverteren op basis van context - zoals locatie, type apparaat en het tijdstip van de dag - in één enkele campagne. Tablets en desktops worden niet meer los van elkaar gezien, dus u kunt hier niet meer afzonderlijk op bieden of targeten. De nieuwe mogelijkheden zorgen voor meer gemak en ruimere mogelijkheden binnen bestaande campagnes. De ontwikkelingen binnen e-commerce verschuiven de laatste jaren in een hoog tempo naar meer schermen en apparaten.
Google maakt duidelijk dat ze de focus verleggen of verbreden naar een voorheen minder belichte doelgroep, namelijk mkb-ondernemers. Door het gemak in het creëren van flexibele advertenties en lokale targeting wordt het voor kleine ondernemers met een winkel of restaurant makkelijker om succesvol met AdWords te starten. Maar ook voor bedrijven en grote ondernemingen die hier al actief mee zijn brengt deze wijziging nieuwe kansen en mogelijkheden met zich mee. Vanaf juni is er geen ontkomen aan en zal iedere adverteerder eraan moeten geloven. In een artikel die volgende maand verschijnt zullen de aangekondigde wijzigingen verder worden uitgelegd en de mogelijkheden worden onderzocht.



















Rogier Leusink is online marketeer bij Conversive bv.