Twinkle | Digital Commerce

Rakuten vraagt huursom aan verkopers

2017-05-27
357189
  • 1:36

Buy.com is omgedoopt tot Rakuten Shopping. Amerikaanse marktplaatsverkopers krijgen te maken met een nieuwe tariefstructuur. Ze moeten om te beginnen een maandelijkse 'huursom' betalen om producten te kunnen slijten op de handelssite.
 
Rakuten Shopping rekent 33 dollar (bij een aanbod tot 50.000 producten) of 199 dollar per maand (onbeperkt aanbod) aan abonneegeld, dat per kwartaal zal worden geïncasseerd. Daarnaast dragen verkopers op het platform verkoopcommissies af van 5,0 tot 14,5 procent, afhankelijk van de categorie. De percentages worden lager naarmate verkopers meer producten slijten, schrijft Internet Retailer.

Data tool, fulfilment, BuyMail
Buy.com werd in het voorjaar van 2010 door Rakuten gekocht voor 250 miljoen dollar. Zo’n 5.500 Amerikaanse merchants verkopen samen ruim 17 miljoen producten via het platform. Zij krijgen vanaf nu te maken met de nieuwe tariefstructuur van Rakuten, dat een merchant data tool ontwikkelde om inzage te bieden in verkoopresultaten. Rakuten bouwt ondertussen à la Amazon aan een netwerk van fulfilmentcenters voor third part sellers (ook in Europa). Anders dan Amazon biedt Rakuten Amerikaanse verkopers de optie om direct via e-mail in contact te treden met kopers. BuyMail, zoals die mogelijkheid heet, zet de slogan van Rakuten kracht bij: 'Buy from people, nog the internet'

Amazon, eBay en Alibaba
Pas enkele weken geleden maakte Rakuten bekend Buy.com verder te laten gaan als Rakuten Shopping. Buy.com blijft als label bestaan, maar is sinds gisteren een storefront met een eigen assortiment binnen Rakuten Shopping. Onder die naam wil het Japanse bedrijf mondiaal kopers en verkopers voor zich winnen en concurreren met Amazon, eBay en het Chinese Alibaba.

Play.com
Eerder deze dit jaar trok Rakuten de stekker uit de eigen online verkoopactiviteiten van Play.com. Die Britse overnameprooi gaat - vooralsnog onder de huidige naam - als pure marktplaats verder. De Franse handelssite Priceminister.com, ook ingelijfd door Rakuten, draait ook nog op het vertrouwde domein. In Duitsland werd overnameprooi Tradoria.de al wel omgedoopt tot Rakuten.de.