Alibaba investeert opnieuw in dochteronderneming Lazada Ook dit jaar investeert Alibaba in zijn op Zuidoost-Azië gerichte e-commerceplatform Lazada. Hier is een bedrag van 230 miljoen dollar mee gemoeid.
Volgens Tech in Asia heeft de Chinese technologiegigant sinds 2016 in totaal al zo’n 7,7 miljard dollar in Lazada gestopt. De nieuwe financiering komt volgens de nieuwswebsite omdat e-commercespelers in Zuidoost-Azië zich tot lagere kosten wenden om hun concurrentie voor te blijven.
Flinke investeringen
Tech in Asia meldt dat Alibaba alleen al in 2023 in totaal meer dan 1,8 miljard dollar investeerde in zijn dochteronderneming. Zo bleek vorig jaar zomer sprake te zijn van een investering van ruim 845 miljoen dollar in de dochteronderneming. Of deze nieuwe investering ook bedoeld is voor de uitbreiding van Lazada naar Europa, waarover in 2022 gesproken werd, is niet bekend.
"Zo lanceerde Lazada vorig jaar een platform dat op het gebied van goedkope aanbiedingen met Temu en Shein samenwerkt."
Dat lijkt me sterk want Temu en Shein zijn grote concurrenten van Alibaba. En inderdaad, zo staat het ook niet in het bronartikel:
"Lazada in particular launched its Choice offering last year, a platform that goes toe-to-toe with Temu and Shein in terms of low-cost offerings."
Choice is geen samenwerking met Temu en Shein maar maakt deels gebruik van een vergelijkbaar businessmodel om goederen sneller aan de consument te kunnen leveren.
Uitbreiding van Lazada naar Europa is ook zeer onwaarschijnlijk want hier hier heeft Alibaba natuurlijk AliExpress en Miravia. Waarom zouden ze daar een extra platform aan toevoegen?
Je reactie op Ed Sander: