Facebook heeft een nieuwe zoekoptie gelanceerd waarmee gebruikers gerichter kunnen zoeken naar personen, foto’s, plaatsen, interesses en producten. Graph Search (hier Facebook-sociogram genoemd) moet bedrijven sneller vindbaar maken voor een groter publiek.
Gebruikers kunnen voortaan bovenaan de Facebook-pagina een zoekopdracht typen die veel specifieker is dan voorheen. Dit kan een algemene vraag zijn als: ‘Welke mensen uit mijn woonplaats houden van fietsen?’, maar het kan ook bedrijfspecifiek zijn: ‘Welk Frans restaurant in Amsterdam wordt door mijn vrienden gewaardeerd?’ of ‘Wat is de favoriete webwinkel van mijn vrienden?’
Grote fanbase
Het wordt met de komst van Graph Search nog belangrijker om als bedrijf een groot aantal likes te verwerven op Facebook en fans actief te laten deelnemen op het netwerk. Hoe groter de fanbase van een bedrijf of merk is op Facebook (aantal likes) en hoe actiever deze fans zijn op de Facebook-pagina, hoe hoger de pagina verschijnt in de zoekresultaten van gebruikers.
De zoekresultaten verschillen volgens Kari Lee, engineering manager bij Facebook, van die van internetzoekmachines als Google en Bing. ‘Facebook geeft andere resultaten, omdat ze gebaseerd zijn op de persoonlijke interesses van mensen en hun vrienden.’ De kans om gevonden te worden wordt dus groter bij een actief becommentariërende en delende fanbase.
Lokale pagina’s
Een nadeel van de nieuwe zoekfunctie, schrijft Internet Retailer, is dat grote bedrijven hun aanwezigheid op Facebook moeten lokaliseren. Als een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar ‘Waar bestellen mijn vrienden in Utrecht hun pizza?’, dan zou Domino’s Pizza een aparte lokale pagina moeten hebben voor de regio Utrecht. Bovendien moeten bijvoorbeeld foto’s en video’s worden voorzien van relevante tags, om zo sneller op te duiken bij zoekopdrachten.
Op de website van Facebook Graph Search kunnen Amerikanen zich aanmelden voor de bèta-versie. Het is nog onbekend wanneer de zoekfunctie door Nederlanders gebruikt kan worden.
Handig! Ik zie dit wel zitten. Alhoewel, volgens mij zijn mijn vrienden niet echt van die 'delers'. Dus is het lastig om de vraag: ' Waar bestellen mijn vrienden hun pizza in Utrecht' te kunnen beantwoorden? Ik zie ze geen bericht delen als ze van hun pizzaatje aan het genieten zijn. Hoe werkt dit? Zie ik het verkeerd?
@Johan: Facebook gaat ervanuit dat mensen actief zijn in het plaatsen van persoonlijke informatie. Het kan dus zijn dat die pizzavraag beantwoord wordt aan de hand van een locatieaanduiding van een vriend van jou ('ik eet een pizza bij....(naam pizzaria)') die opgeslagen is op Facebook. Het kan ook zijn dat een vriend van jou een foto van een pizza heeft gemaakt en daarin het restaurant tagt als locatie. Daarnaast kan iemand de Facebook-pagina van een pizzaria ook liken.
Het zijn wat voorbeelden van hoe een 'fan' van een winkel of restaurant actief kan zijn op Facebook en zo de winkel of het restaurant bekend maakt onder vrienden. Wanneer dit erg vaak gebeurt door verschillende mensen, dan zal het bedrijf vaker verschijnen in zoekresultaten van mensen die nog geen lid zijn van de Facebook-pagina, maar wel directe vrienden hebben die fan zijn.
Graipp, zo had ik zelf nog niet over nagedacht. Het is een mooie ontwikkling in de zoekoptimalisatie sector. Dat wordt dus nog heel wat likjes verzamelen. Je hoort steeds vaker dat mensen likes kopen. Het merendeel van likes komen uit het buitenland. Ik zou hier dus nooit aan meedoen, ook niet om daardoor hoger in de zoekresultaten te komen. Gewoon alles op een zo'n natuurlijke manier.
Het werd tijd dat de zoekfunctie van facebook verbeterd zou worden. Ze willen de concurrentie aangaan met Google maar je merkt dat het van origine toch geen search bedrijf is. De partnership met Bing zou daar vernadering in moeten brengen.