Twinkle | Digital Commerce

De keerzijde van recordverkopen

2017-05-26
180101
  • 1:42

'Bezorgdiensten webwinkels kunnen feestdagen niet aan', zo luidde de boodschap vanochtend in een persbericht van onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy naar aanleiding van onderzoek onder 2.700 consumenten.

Volgens Q&A zijn online aankopen die bestemd waren voor Sinterklaas en Kerstmis vaker dan vorig jaar niet op tijd geleverd door webwinkels. In een reactie op Radio 1 vanochtend stelde ik dat ieder pakketje dat te laat wordt geleverd er eentje teveel is.

Gigantische stijging
De grote vraag is natuurlijk of we met elkaar niet beter voorbereid hadden moeten zijn op de gigantische stijging in aantallen verkochte cadeaus voor Sint en kerst. Je kan moeilijk beweren dat we de stijging niet hebben zien aankomen. Wellicht dat veel webwinkels toch nog verrast zijn door de enorme aanloop en dientengevolge ook door enorme stijging van het aantal pakketjes dat met Sinterklaas (+41 procent) en kerst (+37 procent) moest worden beleverd.

Vertrouwen waarmaken
We zien tegelijkertijd de trend dat consumenten steeds later hun Sinterklaas en kerstaankopen doen bij webwinkels, een teken van vertrouwen volgens mij. Dat moeten we dan natuurlijk wel met elkaar waarmaken. Samen met onze partners in de pakketbezorgers, die er in december alles aan hebben gedaan om ieder pakketje op tijd af te leveren bij onze klanten.

Moeite
Volgens Q&A is met Sinterklaas 6,4 procent van de online bestellingen te laat geleverd. Met kerst geldt dit zelfs voor 7,1 procent van de online bestellingen. In totaal (Sinterklaas en kerst samen) gaat het dan om meer dan 500.000 bestellingen die niet op tijd bij de consument terecht zijn gekomen volgens Q&A. Volgens het onderzoeksbureau hebben webwinkels blijkbaar moeite om de bezorgdiensten goed aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand.

Belofte maakt schuld
Een rondgang langs de leden van Thuiswinkel.org leert dat de percentages van te laat geleverde producten significant lager liggen, rond de 1-2 procent. Da's goed nieuws. Dat webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg significant beter scoren is dus mooi, maar doet niet af aan het feit dat alle webwinkels, ook onze leden, hun beloften van op tijd leveren moeten nakomen. Daar is iedereen bij gebaat.