Twinkle | Digital Commerce

In gedachten 5 stappen vooruit....

2017-05-26
180101
  • 2:02

Voor de webshop van Gifts By Beel kocht ik onlangs het boek ‘Een webshop is geen carrière’ van Marianne Zwagerman. Het leek me een mooie knipoog voor iemand die net een webshop is gestart.


De auteur beweert dat je werken aan een ‘shopje’ in de avonduren - als de kids op bed liggen - geen carrière mag noemen. Ze probeert hiermee de bakfietsmoeders aan te moedigen niet te zeuren en voor een serieuze loopbaan te gaan. Na 12,5 jaar in de museumbranche (en dat is behoorlijk hard werken) en inmiddels een half jaar in de webshopperij kan ik met de hand op mijn hart de stellingen van Zwagerman tegenspreken. Een webshop - als je het gedegen en professioneel aanpakt - kost je minstens 60 uur per week, plus een behoorlijke dosis doorzettingsvermogen, regeltalenten, duizendpootkwaliteiten en een stevige business mentaliteit. En als je het (zoals velen) alleen doet, gaat het voor je gevoel altijd te langzaam.

Veel gebeurd
Toch is er bij Gifts By Beel de afgelopen tijd weer veel gebeurd. Het assortiment is gegroeid met vijftig artikelen en de komende twee weken komen daar nog ruim honderd producten bij. Inmiddels is er echt voor iedereen een cadeau te koop op de site. Hiervoor heb ik in september de beurzen in Frankfurt, Parijs en Utrecht bezocht. Geweldig om weer mooie nieuwe merken te ontdekken en internationale contacten te leggen. Volgende week komen de dozen binnen die studio HNNH heeft ontworpen. Ze hebben prachtige patronen voor verzenddozen gemaakt, die uniek zijn voor Gifts By Beel, zodat kerst straks een echt ‘uitpakfeest' kan worden! Het magazijn is uitgebreid en heeft nu een professionele fotostudio, zodat niet alleen de producten maar ook de pakjes gefotografeerd kunnen worden. Ook de website is geperfectioneerd. Zo kan men nu bijvoorbeeld ook aangeven of het cadeau voor een meisje, jongen, man, vrouw of baby moet worden ingepakt. De flyer komt volgende week, met de slogan 'Gifts By Beel, de webshop voor het perfecte cadeau in het mooiste pakje'. En op de Thuiswinkel Update in Utrecht heb ik als winnaar van de gratis webwinkel op het podium samen met Annefrid Imenkamp van Chocstar.nl (bijzonder lekkere chocola!) een kort interview gegeven.

Uitdagend boek
Kortom: genoeg materiaal om het statement te weerleggen dat een webshop geen carrière is. Het aardige is dat het boek van Zwagerman doet wat het moet doen: het daagt de lezer uit de leesstof te weerleggen, bediscussiëren en erover na te denken. Absoluut de moeite waar dus.