Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl bouwt aan apps en site voor tablets

2017-05-27
180101
  • 2:06

Wehkamp.nl bouwt aan een speciale site voor tablet-bezoekers. Voor dit apparaat gaat de webwinkel begin 2013 ook zijn eerste transactionele apps lanceren. Wehkamp.nl verwacht eind volgend jaar 30 procent van zijn omzet via tablets binnen te krijgen.
 
Dat zei manager internet Alexander van Slooten vanmiddag op de Thuiswinkel Update. Tablets tekenen op dit moment al voor meer dan 10 procent van de omzet van Wehkamp.nl, vlaggenschip van Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding. Dat omzetaandeel groeit volgens analisten van het bedrijf naar ongeveer 30 procent in de komende vijftien maanden. Het is een ‘voorzichtige prognose’, vindt Van Slooten. ‘Het kan eind 2013 best al eens meer zijn. Ik zou er niet van opkijken als het eind 2014 al om de helft van de omzet gaat.’

Speciale site
Wehkamp.nl speelt in op de populariteit van het apparaat met de bouw van een speciale tablet website, die de geoptimaliseerde variant van nu moet gaan vervangen. Van Slooten: ‘We gaan er vanaf oktober mee testen. De site oogt rustiger en biedt meer ruimte voor inspiratie. De navigatie wordt meer verborgen achter knoppen, we gaan werken met lay-overs. Er lopen binnen Wehkamp.nl trouwens weddenschappen of de nieuwe site het beter gaat doen dan de geoptimaliseerde. We gaan dat binnenkort zien.’

Optimalisatie is must
Wehkamp.nl maakt nog geen gebruik van applicaties om zijn mobiele omzet te vergroten: ‘We zochten lang naar de toegevoegde waarde daarvan’, zegt Van Slooten. ‘Een groot voordeel van geoptimaliseerde sites is dat ze minder onderhoud vergen. Een geoptimaliseerde site is wat mij betreft een must, daarna komt een app in beeld.’

Apps voor de tablet
Dat moment is aangebroken voor Wehkamp.nl: er wordt gebouwd aan applicaties voor verschillende tablets en daarmee voor verschillende platformen. Van Slooten: ‘Ook daarbij gaan we erg inzetten op inspiratie. De apps komen waarschijnlijk in januari beschikbaar. Of we ook externe ontwikkelaars los willen laten op onze database, zoals Bol.com dat doet? Nee, we hebben er wel over nagedacht, maar het leek ons toch wat riskant.’

Tablet versus smartphone
Voor de omzet van Wehkamp.nl zijn tablets al enige tijd veel belangrijker dan smartphones. Van Slooten geeft aan dat de omzet uit het mobiele warenhuis inmiddels zo’n 1,5 tot 2 procent van het totaal bedraagt. ‘We zien dat de smarthone wel een belangrijke rol speelt in de hele customer journey. Maar de conversie is veel lager, zo’n 30 procent van die op desktops en laptops. De conversie op tablets bedraagt 81 procent van die op desktops en laptops. De gemiddelde bonbedragen van tablets en vaste computers liggen wel nagenoeg op hetzelfde niveau.'