Twinkle | Digital Commerce

Social Media Part II

2017-05-26
418343
  • 3:25

Voor grotere bedrijven is het misschien gesneden koek, maar tijdens workshops merk ik dat Facebook voor veel ondernemers nog een grote onbekende is.


Uiteraard is een en ander afhankelijk van je branche en de doelstellingen die zijn geformuleerd. In mijn laatste blog heb ik heb gehad over social media voor de lokale ondernemers en het verschil met een corporate strategie. Deze keer ga ik het hebben over de verschillende type gebruikers.


We krijgen tijdens workshops vaak de vraag hoe bedrijven meer volgers en meer likes kunnen verkrijgen. Heb je eenmaal de volgers, dan is het zaak deze groep te blijven boeien. Uit onderzoek blijkt dat er verschillen zijn in welke content wel en welke content niet wordt gedeeld.

Soorten gebruikers Facebook
Steph Parker onderscheidde op Social Media Today vijf soorten fans. Voor de een is dit bekend en voor de ander wellicht een prima check-lijstje. Het lijstje wordt ingezet bij de social media workshops die ik organiseer in samenwerking met concept en zo.

1. De potentiële klant / bezoeker
Deze gebruiker is op de hoogte van het bestaan van jouw bedrijf en is geïnteresseerd in jouw   diensten of producten. En hij is er klaar voor! Hoe meer relevante berichten, interesses en persoonlijke berichten, hoe meer deze gebruiker geneigd is om op je pagina te blijven, je te volgen en je winkel te bezoeken. Zorg voor een goede mix van berichten en laat bijvoorbeeld zien hoe het er in je winkel aan toegaat. Toon je expertise binnen jouw branche.

2. De vriend / werknemer
Deze gebruiker vind jouw pagina leuk omdat ze je persoonlijk kennen of bij je werken. Deze gebruikers zijn goed voor de kwantiteit, maar niet altijd voor de kwaliteit. Voor velen van hen is het ‘liken’ van je pagina het eindstation. Er zit wel een grote potentie in deze gebruikers als je ze weet te binden door het aangaan van een dialoog en ze te betrekken door ze bijvoorbeeld berichten te laten plaatsen. Betrokken werknemers zijn je ambassadeurs.

3. De prijsvraag junks
Via prijsvragen kun je nieuwe gebruikers werven en je huidige base betrekken bij je merk. Je krijgt er ongetwijfeld nieuwe fans bij, omdat het de enige manier is om te kunnen deelnemen. Maar de kans is groot dat deze groep vele pagina’s langsgaat om mee te kunnen doen aan prijsvragen en erna je pagina weer ‘unliken’. Of ze blijven wel fan maar zijn niet echt betrokken bij je merk.
Je kunt proberen deze groep te behouden en te betrekken door aanvullende content te bieden naast de prijsvraag zoals exclusieve deals, of acties uit je winkel die je ook via Facebook kenbaar maakt. Deze gebruiker kun je daarmee enthousiasmeren, waardoor ze het zullen delen en reclame voor je winkel of merk maken.

4. De aanbeveler
Deze gebruiker zegt I LOVE YOU! Deze gebruiker komt graag en vaak op je pagina. Ze voelen zich betrokken bij je winkel of merk en hebben daar positieve ervaringen mee. Ze posten zelf berichten en nemen het voor je op als anderen zich negatief uitlaten over jou. Zorg dat ze blijven posten. Bedank ze en reageer op hun postings. Vraag hun meningen over je producten en of diensten, geef ze exclusieve deals, organiseer VIP events en koopavonde.. Betrek ze en behoud ze als ambassadeur.

5. De toevalstreffer
Deze gebruikers zijn fan, maar zullen het niet van de daken schreeuwen. Ze zijn eerder geneigd negatieve feedback te geven en zijn niet heel erg loyaal. Als ze je berichten, antwoord dan gelijk en wees transparant. Laat de toegevoegde waarde zien van je winkel en je merk, op en buiten Facebook













Content
We zien uit eigen ervaring dat wat betreft content op Facebook, foto’s het aantal likes verhogen. Op tekst wordt het meest gereageerd. Wil je dat fans je content delen? Gebruik dan foto’s of video’s. Het is wellicht geen rocket science, maar te vaak zie ik nog dat Facebook wordt ingezet als een traditioneel communicatiemiddel. Ga na wat relevant is voor je fans en post niet alleen maar de aanbiedingen. Kijk ook eens naar de mogelijkheden om content van derden te gebruiken op je wall. Fans kunnen op deze manier jouw timeline als een portal en informatiebron gaan beschouwen voor interessante artikelen, foto’s enzovoorts.

Je kunt tegenwoordig op een relatief makkelijke manier zien wat wel en niet werkt op je Facebook-pagina. Ga aan de slag, meet, analyseer, en verbeter. Heb je andere ervaringen met het gebruik van content? Dan hoor ik dat graag!