Twinkle | Digital Commerce

Rol Pop-upstores

2017-05-26
180101
  • 2:34

Een pop-up store is een winkel die in relatief korte termijn wordt 'opgezet' en die ook in relatief korte tijd weer gesloten wordt. Sucharita Mulpuru van Forrester Research voorspelde vorig jaar op de Global E-commerce Summit al dat we meer van dit soort winkels zullen zien.

Inmiddels zijn er hele winkelcentra ingericht om als verzameling van pop-up stores dienst te doen. In Engeland heb je Boxpark, in Amerika PopupHood en volgend jaar zomer moet Amsterdam-Noord haar eigen pop-up winkelcentrum krijgen.

Hier in Nederland kennen we bijvoorbeeld Zazone. Dit is dan wel geen fysiek winkelcentrum met allerlei pop-up stores bij elkaar, het biedt via de site wel allerlei locaties aan die verspreid liggen over het hele land. De (web)winkelier die tijdelijk een winkel wil huren in een specifieke stad hoeft zich alleen maar aan te melden voor een bepaalde periode en de winkelruimte in te richten.

Gucci, Louis Vuitton en Target en Tommy Hilfiger
Het principe van de pop-up store wordt om verschillende redenen toegepast door winkeliers. Sommige bedrijven gebruiken het bijvoorbeeld als een manier om hun nieuwste collectie of het merk in het algemeen onder de aandacht te brengen. Op deze manier hebben onder andere Gucci, Louis Vuitton en Target de pop-up store al als onderdeel van hun marketingcampagne gebruikt. Hieronder ziet u een video over een pop-up store van Tommy Hilfiger in hartje New York.

H&M liet een pop-up store ‘aanspoelen’ op het strand van Scheveningen, onder andere om aandacht te vragen voor de basisbehoeftes van schoon water en goede sanitaire voorzieningen. Dankzij een samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen is het bij VeldMark mogelijk om een pop-up store te plaatsen in stationshallen op onder andere Amsterdam CS, Den Haag CS, Arnhem CS en Enschede CS.

Marketing- of verkoopkanaal
Pop-up stores worden niet alleen gebruikt als onderdeel van een marketingcampagne, maar soms ook omdat een winkelier zijn voorraad kwijt wil of omdat hij zich met z’n aanbod enkel richt op één specifieke periode (vaak de feestdagen) en een ‘echte’ stenen winkel jaar in jaar uit runnen financieel dus niet aantrekkelijk is. Voorbeelden hiervan zijn carnavalswinkels of, wat in Amerika heel erg populair is, winkels die allerlei Halloween-artikelen verkopen. Die tijdelijke winkels gaan vaak zo begin september open om in november weer de deuren te sluiten. En een jaar later wordt dat trucje weer herhaald.

Online wordt offline en vice versa
Pop-up stores worden de afgelopen jaren al met al steeds vaker ingezet. Of het nu als marketinginstrument is of als de meest voor de hand liggende oplossing voor een voorraad- of verkoopprobleem. Maar de komende jaren zal het concept nóg vaker toegepast worden. Niet alleen omdat de pure online players steeds vaker de stenen winkelstraat beginnen te ontdekken, maar ook omdat door de online ontwikkelingen er steeds meer winkelpanden leeg komen te staan. De pop-up store is wat dat betreft misschien wel dé (tijdelijke) oplossing van dat probleem. Dan ontstaat de situatie waarin de webwinkel niet alleen online hevig de strijd aangaat met de traditionele stenen winkel, maar diezelfde strijd ook nog eens levert in de winkelstraat en in winkelcentra.